Hamnutredning föreslår Oskarshamn

Vem ska äga och driva Västerviks hamn? Den frågan har fått en något ljusare bild efter en hamnutredning som gjorts av en konsult som sett över vad som är bäst för Västerviks hamn. Svaret blev Oskarshamns hamn.

En hamnutredning föreslår att Oskarshamns hamn tar över driften av Västerviks hamn. Foto: Anders Sjögren

En hamnutredning föreslår att Oskarshamns hamn tar över driften av Västerviks hamn. Foto: Anders Sjögren

Foto:

Västervik2016-06-08 11:00

Rapporten undersöker vilka marknadsförutsättningar och organisationsstruktur som finns för Västerviks hamn.

Rapporten går igenom allt från vilka krav rederier har på hamnar och vilka ekonomiska risktagande som krävs av de involverade parterna i en hamn.

– Östersjöhandeln ökar med mer regionalt gods och resande. Konkurrensen hårdnar från logistikregioner i norra Europa. Modulbunden trafik med enhetsgods som containers och trailers växer globalt, det innebär dyra investeringskostnader för hamnarna, skriver utredaren.

Dyrare drivmedel för trafik i Östersjön kommer att utgöra problem för trafiken i södra Östersjön.

Behov av vägar järnväg

Konsulten skriver att det finns ett generellt behov av bättre vägar och järnvägsanslutningar i många hamnstäder. Den utmaningen ligger hos Trafikverket och kommunernas begränsande ekonomiska resurser att prioritera detta. Det samma gäller fördjupning av farlederna till hamnarna.

Konsulten visar på ett flertal samarbeten mellan olika hamnar i landet för att eliminera en kontraproduktiv konkurrens på en ofta begränsad marknad.

Förutsättningar för Västervik

Hamnen i Västervik anses hålla en god funktionell standard. Under den senaste 20-års perioden har investeringar gjorts för 100 miljoner kronor. Godsvolymen i hamnen är mellan 2-3 hundratusen ton per år. VLI (Västervik Logistik och Industri) har haft en årlig omsättning av åtta till tio miljoner kronor.

Utredningen pekar på tre möjligheter för fortsatt drift av Västerviks hamn. Det ena är att kommunen själva tar över verksamheten, men problemet är avsaknaden av erforderlig kompetens. Det andra alternativet är att VLI förvärvas av en privat aktör. Svårigheten ligger i att kunna införliva hamnen i sin verksamhet på för kommunen acceptabla villkor. Det tredje alternativet är att VLI köps av Oskarshamns hamn, vilket är det alternativ som utredningen föreslår.

– Därigenom tillförs kommersiell kompetens att utveckla verksamheten i Västerviks hamn samtidigt som stordriftsfördelar tas till vara. Vid en avvägning kring Västerviks hamns framtid, finns tydliga strukturella fördelar i en ägar- och operativ samverkan med Oskarshamns hamn, skriver konsulten Lennart Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om