Varje dag busspendlar han till jobbet på Vimmerby hälsocentral. Utanför hälsocentralen står en tillfällig vit byggnad. Gatuprataren vittnar om att det är hit man kommer om man har bokat tid för covid-19-provtagning.
Här har Västerviksbon Fouad Badr jobbat i ett par månader. Här inne har han tagit emot patienter som hade symtom på covid-19.
– Vi har speciella kläder på oss vid provtagningen och vi använder handskar, munskydd och visir, säger Fouad Badr.
Han tycker att det har funkat jättebra trots allt och menar att skyddsutrustningen skyddar mot eventuell smitta.
Fouad Badr och hans fru Vaike arbetar båda på Vimmerby hälsocentral. Under hela pandemin har de pendlat med buss mellan Västervik och Vimmerby. Först i januari började de använda munskydd på bussen. Innan dess såg de till att hålla avstånd.
– Det har gått bra, men det är lite tufft att ha på sig munskydd under resan som tar 45, 50 minuter, säger Fouad.
Hur är det att arbeta inom sjukvården under pandemin? Är du rädd för att bli smittad?
– Det är bara ett jobb i alla fall. Vi kan inte säga nej. Jag måste jobba i alla fall, jag måste hjälpa alla. Det är en stor risk och det är inte lätt för oss. Det är mycket stress och vi jobbar extra. Men vi kan inte säga nej, vi måste säga ja och hjälpa de som behöver oss, säger Fouad.
Hälsocentralen i Vimmerby började provta vårdpersonal för covid-19 i mitten av april. Först i slutet av augusti fick även privatpersoner möjlighet att boka tid. Under en längre period arbetade Fouad med provtagningen. Men det har han slutat med nu.
Hälsocentralen har istället anställt extra personal som utför provtagningsarbetet och som även arbetar som dörrvärdar.
– Dörrvärdarna frågar om patienterna har symtom. Om de har det får de gå till en speciell mottagning med separat ingång, berättar Fouad.
Camilla Ljungdahl som är chef på hälsocentralen i Vimmerby tycker att pandemiåret har varit en väldigt annorlunda tid. Hon berättar att bemanningssituationen har varit ansträngd i perioder, och att det underlättat när exempelvis folktandvården tillfälligt stängde och tandvårdspersonalen kunde hjälpa till på hälsocentralen.
– Vi har hela tiden fått ställa om verksamheten utifrån kunskapsläge och nya riktlinjer och rutiner. Vi har i princip haft avstämningar varje vecka för att se om rutinerna fungerar. Vi har behövt se till att varje liten förändring funkar, säger hon.