Olikheterna kommunerna emellan är inget nytt, framhåller Konsumentverket i sin rapport.
Ett övergripande mål för kommunernas budget- och skuldrådgivning är att genom olika former av ekonomisk rådgivning bidra till att förebygga skuldproblem och hjälpa skuldsatta personer till en lösning. Men hur mycket resurser man lägger på detta varierar ganska kraftigt. Det framgår tydligt av Konsumentverkets undersökning.
I Kalmar län finns det drygt 7 800 personer med skulder hos Kronofogden. I Västervik är 1 254 personer, 18 år eller äldre, skuldsatta. Något som motsvarar drygt 4 procent av kommuninvånarna.
Om man ser till antalet minuter som länets respektive kommuner erbjuder budget- och skuldrådgivning per invånare och år hamnar Västervik på en femteplats från botten.
Mörbylånga erbjuder mest tid, medan Emmaboda är den kommun som erbjuder allra minst budget- och skuldrådgivning per skuldsatt invånare.
Västerviks kommun hamnar under rikssnittet för antalet minuter som invånarna erbjuds budget- och skuldrådgivning per invånare och år. Rikssnittet är 99,4 medan siffran för Västerviks del är 74,6.
Anna Öberg är ensam budget- och skuldrådgivare i Västervik. 75 procent av sin tid ägnar hon åt budget- och skuldrådgivning, och 25 procent åt konsumentvägledning.
– Konsumentverket rekommenderar att ingen ska behöva vänta längre än fyra veckor för ett första besök hos rådgivningen och där någonstans brukar väntetiden ligga hos oss. Men ibland kan man få vänta något längre, säger hon.