Metoden har använts länge i flera länder men introducerades i Sverige, då översatt och kulturanpassad till svenska förhållanden, under 2016.
Nu ska den implementeras i tre lågstadieskolor, Breviksskolan, Skogshagaskolan och Fågelbäret. Under veckan började Lena Landers, specialpedagog på Fågelbäret och nu en av tre Pax-instruktörer, att utbilda de första lärarna i metoden.
– Enkelt uttryckt handlar det om att få mer studiero i klassrummet genom flera olika verktyg, säger Emma Gertzell som är verksamhetsledare.
– Målet är att eleverna ska lära sig självreglering, att själva förstå när de verkar störande på andra, och att klassen och grupper samarbetar för att få en lugn lärmiljö, säger Lena Landers i en paus i arbetet.
Det börjar med att klassen kommer överrens om hur de vill att miljön ska vara, en så kallad Pax-vision.
– Det kan handla om hur man går in i ett klassrum, hur man är och hur man vill ha det på lektionerna. Det blir väldigt konkret, säger Emma Gertzell.
– Ett steg kan vara att man ska räkna matte individuellt i 20 minuter. Hur ska vi ha det under den tiden, hur ska vi uppnå vår vision, kan vi göra det helt tyst, utan spring, i en minut?, säger Lena Landers.
Allt sker gradvis, målet är ett slags spel.
– Om man lyckas belönas man med en rolig fysisk aktivitet under en minut. Det är också en tanke, att kunna skifta mellan aktivitet och lugnare studier.
De lärare som nu utbildas är positiva.
– Just att det är vetenskapligt, att det har gjort studier som visar goda resultat, känns jättebra och viktigt säger Anna–Karin Mattson.