Henkes nya kvinna - är ännu en bil

Henrik Ryberg har alltid gillat att köra fort. Riktigt fort. Det som började med trimmade mopeder utvecklades senare till ett bilintresse där han tillbringat större delen av fritiden i garaget. Och på vägarna. Idag är det mesta preskriberat, även om timmarna i garaget fortfarande är väldigt många.

Henrik Ryberg jobbar som bäst med att färdigställa den svarta BMWn inför sommarens banracing. En bil byggd att köra fort med. Foto: Lena Dahlberg

Henrik Ryberg jobbar som bäst med att färdigställa den svarta BMWn inför sommarens banracing. En bil byggd att köra fort med. Foto: Lena Dahlberg

Foto:

Västervik2016-02-20 10:07


Henrik Ryberg jobbar nu som bäst med att färdigställa den svarta BMWn inför sommarens banracing. Med en motor på 786 hästkrafter, och en bil som är justerad efter förra årets testsommar, räknar han med att sätta en hel del rekord. Åtminstone personliga sådana.

- Den här bilen går riktigt fort. Jag ser egentligen ingen gräns för hur mycket jag kan fortsätta utveckla den.

Intresset tar fart
Efter experimenten med mopeden, som föräldrarna var tämligen ovetande om, köpte Henrik Ryberg sin första bil innan han ens fyllt 18. En BMW 320 från 1979. Den bilen kraschade han efter några veckor.

Bil nummer två blev en BMW 323, samma årsmodell men med en rak sexa. En riktig skruttbil, enligt Henrik Ryberg, men fort gick den.

- Jag renoverade den så att den blev jättefin. Lämnade bort en del till folk som kunde, men gjorde del småsaker själv. Det var då jag upptäckte hur kul det är att fixa med bilar.

Kul att köra fort
Bilen såldes och Henrik Ryberg köpte en sporthoj som han körde med på bana. Men bilintresset tog överhanden och en rad olika bilar och motorer har sedan dess passerat hans garage. Den bil han, än så länge, lagt mest pengar och tid på var en BMW 325, årsmodell 1990.

- Till att börja med var det en billig bil, med mycket bus för pengarna. Men så fick jag för mig att bygga om den enligt SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation. Jag ville ha en turbo, för att kunna trimma den utan att det märktes.

Knappt 130 000 kronor senare var bilen "vit", nu med en Nissan Skyline GTS-T under huven.

- Det var då det roliga började. Jag upptäckte hur kul det var att köra fort, och att köra på bana.

Läs mer i lördagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om