Hjalmarsson: "Jag tror på linjeflyg"

Harald Hjalmarsson (M) tror att det skulle vara positivt för näringslivet i Västervik om det gick att ha linjetrafik på Mommehåls flygplats. Det innebär också högre investeringskostnader och längre landningsbana.

Västervik2016-05-14 08:13

I gårdagens tidning skrev vi om ett möte mellan Björn Ulvaeus, flygbolaget Next Jet och näringslivet i Västervik, som kommunalrådet Tomas Kronståhl hade bjudit in till.

Idag har vi intervjuat Harald Hjalmarsson om vad han anser om att linjetrafik ska trafikera Mommehåls flygplats och Arlanda.

Vill utreda möjligheterna

Redan vid senaste kommunfullmäktiges sammanträde för drygt två veckor sedan lade Harald Hjalmarsson fram förslaget om att utreda om vad som krävs för att Mommehåls landningsbana ska kunna användas till linjeflyg.

- Det finns mycket man måste utreda innan man kan bestämma om det ska bli linjeflyg eller inte vid Mommehåls flygplats. Dels ligger sjön Hjorten i närheten som är en vattentäkt och dels ljudnivån i området.

Harald tror att om de utredningarna visar att det är förenligt med linjeflyg i området, skulle det vara bra för Västerviks kommun.

- Det finns exempel på företag i Västervik som har flyttat sin marknadsförings- och utvecklingsavdelning för att komma närmare större städer.

Vad kommer i så fall en sådan satsning på Mommehåls flygplats att kosta?

- Jag är okunnig i vad det kommer att kosta exakt. Men det behövs ljus, inflygningsutrustning, terminalbyggnad och en del kringutrustning. Samt att landningsbanan byggs ut till 1 400 meter. Jag tror att det kommer att kosta en hel del mer än det belopp vi har beslutat om. Exakt hur mycket vet jag inte.

Kommunfullmäktige

Harald menar att kommunfullmäktige inte var beredd att säga ja till att utreda frågan om linjeflyg. Han har själv läst in sig i frågan.

- Det finns en utredning från Högskola i Jönköping, som visar att stöder som ligger upp till fem mil från en flygplats, där har näringslivet större konkurrensmöjligheter. Skulle man göra en sådan utredning för Västervik skulle den bli ännu tydligare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om