Högre kilometerskatt oroar Hugosson (C)

Regeringens förslag om att höja kilometerskatten för lastbilar oroar Mats Hugosson (C). Han befarar att det kan få stora konsekvenser för den gröna näringen och industrin på landsbygden.
– Man fördyrar transporterna i Sverige och flyttar miljöproblemen och jobben utomlands.

Mats Hugosson oroas av regeringens förslag om höjd fordonsskatt.

Mats Hugosson oroas av regeringens förslag om höjd fordonsskatt.

Foto: Anders Sjögren

Västervik2016-07-29 12:30

Regeringen har lagt ett förslag om att höja kilometerskatten för lastbilar med 26 kronor milen. Enligt Mats Hugosson (C) är förslaget helt fel och riskerar att urbaniseringen i landet ökar samt att jobb flyttas utomlands.

– Jag är orolig. Tittar man på förslaget finns varken grön skatteväxling, skattebonus eller geografisk differentiering med i förslaget.

Han menar att det finns en uppenbar risk att varorna som transporteras till och från landsbygden blir dyrare.

Det kan till och med bli på det sättet att arbetslösheten stiger då råvarupriset ökar. Företag på mindre orter väljer att flytta sin tillverkning utomlands.

Använd morötter

Mats Hugosson anser att regeringen borde göra tvärtom.

– Beskatta inte de som redan har det tufft mer. Jord-och skogsbruk har det tufft redan. Använd miljöbonusar istället vilket uppmuntrar åkare till att använda nyare och miljömässigt bättre bränsle.

Han förstår att regeringen vill minska utsläppen av fossila bränslen.

– Vi måste förbättra miljön men vi måste göra det på rätt sätt. Det finns risk för att det här förslaget förändrar samhällsstrukturen i landet. Varorna kommer från ett annat ställe i världen vilket inte är till gagn för vårt land, då arbetstillfällena flyttat utomlands. Det enda vi har uppnått är att vi själva har lägre utsläpp men ökat utsläppen ökar i ett annat land, säger Mats Hugosson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om