Högt betyg i enkät till hemtjänsten

Hemtjänsten i Västerviks kommun får bättre betyg än rikssnittet i de öppna jämförelserna av äldreomsorgen. Omsorgen på de särskilda boendena ligger ungefär på rikssnittet.

Ingela Svensson (C), socialnämndens ordförande, tycker att enkäterna som görs i äldreomsorgen är värdefulla. Hon tror att även de som är kritiska vågar säga sin mening.

Ingela Svensson (C), socialnämndens ordförande, tycker att enkäterna som görs i äldreomsorgen är värdefulla. Hon tror att även de som är kritiska vågar säga sin mening.

Foto: Karin Hertz

Västervik2019-04-04 21:03

Det framkommer när socialnämnden gör sin årliga kvalitetsredovisning. I redovisningen beskrivs arbetet i alla socialnämndens olika verksamheter. Nämndens ordförande Ingela Svensson (C) trycker på de många utbildningsinsatser, och det arbete som pågår för att utveckla verksamheterna.

De siffror som handlar om äldreomsorgen har fått extra aktualitet, efter kritiken från det som kallats "äldreupproret", som numera döpts till Väv, Vision Äldreomsorgen Västervik.

I Socialstyrelsens enkät så ges omsorgen bra sammanfattande betyg.

– Vi är glada över att hemtjänsten ligger så bra till, men vi vill ju att de särskilda boendena också ska bli bättre än rikssnittet, säger Jörgen Olsson.

Han berättar att resultaten i enkäterna följs upp.

– Skulle det finnas en hemtjänstgrupp som får låga betyg när det gäller bemötande, så pratar vi med gruppen för att se hur man kan bli bättre. Men det har också hänt att vi skickat tårta till en grupp.

Tittar man på andra kommuners resultat?

– Ja, Emmaboda är en kommun som sticker ut med bra resultat. Vi har besökt kommunen, och kommer att göra det igen för att bland annat titta på hur de arbetar med sina särskilda boenden.

Moderaten Jon Sjölander säger att det är en utmaning att få en enhetlig bild av tillståndet i äldreomsorgen. Enkäterna säger en sak, och många vittnesmål från Väv säger en annan.

– Jag tar deras historier på allvar, och jag tror på mer dialog. Att vi politiker ska vara ute mer i verksamheterna, och möta medborgarna.

Ingela Svensson (C) håller med om att politikerbesök i verksamheterna är viktiga. Hon försvarar enkäterna, och tror inte att det bara är de som nöjda med omsorgen som fyller i dem.

– Normalt brukar det vara tvärtom. Att det är de som är missnöjda som tar sig tid att säga sin mening i enkäter.

Enkäten

93 procent av de tillfrågade var ganska eller mycket nöjda med hemtjänsten i Västerviks kommun. Rikssnitt: 88 procent.

Motsvarande siffra för dem som bor i särskilt boende: 81 procent både i Västervik och riket.

Svarfrekvensen i hemtjänsten var 60 procent, och 48 procent för särskilda boende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om