Höjda taxor i kollektivtrafiken

Den rödgröna majoriteten i landstinget föreslår höjda taxor i kollektivtrafiken i länet. Bakgrunden ska vara att intäkterna inte följt med ökningen av resande samt att taxan varit oförändrad i 2 och ett halvt år. Förslaget kan få konsekvenser för Västerviks kommun och någon ytterligare satsning på Tjustbanan finns inte med.

Anders Henriksson (S), landstingsstyrelsens ordförande berättar om höjda taxor i kollektivtrafiken.

Anders Henriksson (S), landstingsstyrelsens ordförande berättar om höjda taxor i kollektivtrafiken.

Foto:

Västervik2014-10-22 07:08


-Vi har satsat 100 miljoner kronor på utveckling av resandet. Totalt satar vi 100 miljoner kronor för att förbättre trafiken i länet. Landstingets mål är att resandet ska öka med 40 procent fram till 2020, säger Anders Henriksson (S) landstingsstyrelsens ordförande.
Intäkterna har minskat efter införandet av kontantstoppet. Resandet med enkelbiljett har också minskat. Samtidigt har landstingsfullmäktige beslutat att trafiken ska vara avgiftsfanatiserad med 50 procent. Idag är den 43 procent.

Höjda terminskort
Som helhet justeras priserna upp med 6,3 procent. Bland annat kommer terminskorten för skolelever - som kommunerna köper av KLT att justeras med samma nivå. Priset föreslås bli 6 980 kronor per läsår och elev.
Anders Henriksson påtalar att busslinjerna mellan Västervik och Vimmerby blivit bättre och restiden minskat. Likaså mellan Västervik och Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om