"Hur fördelas nyanlända i grundskolan?"

Finns det skolor i Västerviks kommun som får ta emot många fler nyanlända elever än andra och är resurserna rätt fördelade? Det vill Mariann Gustafsson (V) veta, när hon skriver en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Tomas Kronståhl (S).

Västervik2016-10-19 09:00

Det senaste åren har det kommit flertalet nyanlända personer från andra länder. Flera av dem har barn som går i förskola och förskola.

– Vet vi om barnen är utspridda på olika skolor eller koncentrerade till ett fåtal skolor i kommunen? undrar Mariann Gustafsson.

Hon vill veta hur statistiken ser ut över de senaste fem åren och om några skolor har fått ta emot de flesta nyanlända.

– Det talas om i folkmun att vissa skolor i Västervik har fått ta emot fler nyanlända elever än andra. Är det på det viset vill jag också veta om man har fördelat resurserna rätt. Det kostar mer att ta hand om elever som är från ett annat land och som nästan inte kan någon svenska alls.

Mariann skriver i interpellationen att vissa nyanlända anvisas en bostad medan andra själva skaffar sig någonstans att bo.

– Vilken överblick har vi på hur dessa boenden är fördelade över kommunen?

Hon menar att en koncentration av elever i vissa skolor kan leda till segregation, medan en jämn fördelning kan ge ett mångkulturelt samhälle där vi får möjlighet att lättare förstå och acceptera varandra och där vi underlättar för de nyanlända att komma in i vårt samhälle.

Marianns fråga till Tomas Kronståhl är:

– Hur ser läget ut för oss och vad har vi för strategier för att undvika stora koncentrationer av nyanlända?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om