Det är vänsterpartisten Mariann Gustafsson som väckt frågan i en motion.
I motionen beskriver hon hur man i kommunen diskuterat behovet med ytterligare en infart sedan den stora branden 1959. Hon skriver att Vänsterpartiet egentligen inte är emot infarten, men ifrågasätter om de 500 miljonerna som infarten beräknas kosta inte kan användas bättre.
Mariann Gustafsson menar också att det förslag som man arbetar med i dag inte löser många av de problem som en södra infart var tänkt att lösa: I dag skissar man på en anslutning till Västerviks tätort vid Karstorpsområdet. Då får man fortfarande tunga och farliga transporter genom staden. Det är därför hon föreslår en folkomröstning.
Kommunstyrelsen förslår att motionen avslås. Kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S) tycker att en folkomröstning är fel – åtminstone i det här läget.
– För en folkomröstning krävs tydliga alternativ. Då måste projekteringsarbetet har kommit så långt att man tydligt kan se vad konsekvenserna av en infart kan bli.
Moderaten Harald Hjalmarsson fyller i att det är intressant att höra vad medborgarna tycker innan man går till beslut. Därför beslutade kommunstyrelsen att kommunfullmäktiges demokratiberedning ska undersöka hur man kan genomföra en medborgardialog.
Just nu pågår projekteringsarbetet. Bland annat tittar man på de geologiska förutsättningarna.
– Något som vi är särskilt intresserade av är att få en ny samhällsekonomisk kalkyl. Det arbetet pågår, säger Dan Nilsson.
En samhällsbyggnads kalkyl innebär att byggkostnaden, och andra belastningar på samhället som projektet kan medföra för samhället, ställs emot vinster i form av kortare restider och höjd trafiksäkerhet. Det är ett komplext arbete. Där kommer man att använda den modell som trafikverket använder för att utreda vägbyggen.