- Jag har haft en ytlig kontakt med Gotländska näringslivet men vad jag vet har det inte kommit någon förfrågan från ett rederi, säger han.
Västervik Logistik och Industri AB fungerar som hamnoperatör i Västervik. Det innebär att bolaget hyr hamnen av Västerviks kommun och sköter all verksamhet. Carl-Johan Carlstedt är vd för bolaget och han kan bekräfta att det har kommit vissa förfrågningar från Gotland, men inget rederi har gett sig till känna som seriöst intresserade av att starta trafiken.
- Man har nog gjort en väldigt stor höna av en fjäder här, säger Carl-Johan Carlstedt. Visst finns det förutsättningar för en sådan båttrafik, men att därifrån hitta ett rederi som är intresserade är ett stort steg.
Breda fartyg
För bara några år sedan, i mitten på 2000-talet, fanns en regelbunden färjetrafik mellan Västervik och Baltikum. Så hamnen är anpassad för större fartyg.
- Vi kan ta emot så kallade ropacks-båtar, som är upp till 230 meter långa och 32 meter breda, säger Carl-Johan Carlstedt. Om det skulle bli aktuellt så krävs det bara mindre ingrepp vid hamnen för att göra den redo för färjetrafik. Det är inga problem och jag skulle verkligen se fram emot det.
Inget rederi har frågat om färjetrafik
Rent fysiskt finns alla möjligheter för Västerviks hamn att ta emot Gotlandsfärjor. Men enligt Carl-Johan Carlstedt, vd för Västervik Logistik och Industri AB, är det långt ifrån klart att något rederi är intresserat.
Plats för färjan. Hamnen i Västervik är så pass väl tilltagen att det fungerar bra att ta emot ett större fartyg.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!