Inställda tåg på Tjustbanan blir fråga på landstingsfullmäktige

Senast i lördags rapporterade vår tidning om inställda tåg på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping ett problem som tycks ha blivit vardag för KLT:s resenärer. Nu lyfts frågan till politisk debatt på landstingsfullmäktige.

Tjustbanan tas upp på landstingsfullmäktige. Foto: Ellinor Harrysson

Tjustbanan tas upp på landstingsfullmäktige. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-08-22 11:48

Det är Göran Nilsson (L) som i en interpellation till landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson (S) ställer ett antal frågor kring hur landstinget och KLT sköter tågtrafiken.

– Under sommaren fick vi veta att 1 200 avgångar på Tjustbanan ställts in hittills under året. Det är fullständigt oacceptabelt. För några år sedan höjdes landstingsskatten för att man ville satsa på trafiken. Jag tycker inte att Västerviksborna får valuta för sina skattepengar, och därför lyfter jag frågan till högsta beslutande församling, säger Göran Nilsson.

Länstrafiken menar att problemen beror på att den nya tågverkstaden i Kalmar, som invigdes i december, behöver åtta till tio månader för att nå full kapacitet.

Tågen hinner därför inte servas eller repareras i den takt som krävs.

– Den förklaringen väcker följdfrågor. Om länstrafiken visste att det skulle ta nästan ett år för den nya tågverkstaden att nå full kapacitet, varför tog de inte höjd för det? Man kunde haft en övergångsperiod. Jag vill också ha ett tydligt svar på när tågverkstaden når full kapacitet så tågen kan börja gå igen. Den politiska majoriteten är skyldig Västerviksborna ett tydligt besked, avslutar Göran Nilsson.

Liberalerna uppmärksammar i sin interpellation även de brister som förekommer inom den fysiska tillgängligheten och passagerarsäkerheten på de bussar som ersätter inställda tåg.

I interpellationen skriver partiet följande frågor till landstingsrådet Anders Henriksson (S):

"Tycker du att Västerviksborna får valuta för skattehöjningen ni drev igenom för att satsa på tågtrafiken? O

Om KLT visste att en ny verkstad kräver "åtta till tio månader" för att nå full kapacitet, varför tog man inte höjd för det i sin planering?

När kommer tågverkstaden nå full kapacitet?

Har de inställda tågen och ersättningsbussarna medfört någon merkostnad för KLT och hur stora är de i så fall?

Hur garanterar KLT att ersättningsbussarna har tillräckligt god fysisk tillgänglighet och passagerarsäkerhet?"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om