Det ser inte så ljust ut för några större investeringar av infrastrukturen i Västerviks kommun de kommande åren. Satsningar som Västerviks kommun brinner för på järnväg, riksvägarna 35 och 40 ser ut att utebli. Däremot kan det bli tal om en större busshållplats vid infarten till Västervik och då vid en eventuell södra infart.
Lina Andersdotter, handläggare för infrastruktursatsningar i Regionförbundet och ansvarig för den regionala planen, kunde inte lämna så många definitiva beslut om satsningar på Västerviks kommuns infrastruktur.
- Vi har fått muntliga utfästelser från regeringen att regionen kommer att få mellan 75-77 miljoner kronor för att rusta upp och investera i infrastrukturen i regionen.
Enligt Lina Andersdotter planerar Regionförbundet att investera de mesta av de pengarna på väg 136 på Öland som ska få 2+1 väg samt väg 34 mellan Hultsfred och Målilla. De vägarna kommer också att få en cykelbana bygd intill vägarna.
Blir det några satsningar på väg 35?
- Nej det blir det inte.
Riksväg 40 ligger i den nationella planen och satsningar från den planen är inte beslutade än.
Järnväg och E22
Regeringen kommer inom kort att presentera vilka satsnings som man planerar att göra utöver de medel som man ger till regionerna i landet.
- Det är cirka 700 miljoner kronor som satsas i den nationella planen. Tyvärr har den inte redovisats än, säger Lina Andersdotter.
Finns det med några satsningar på en på-och avfart för en södra infart till Västervik?
- Nej, där pågår det nu intensiva förhandlingar mellan Västerviks kommun och Trafikverket.
Däremot kan regionförbundet komma att finansiera en busshållplats för expressbussar vid E22.
-Vi vill införa Expressbussar längs med kusten, där det idag inte finns någon järnväg. Det ska vara snabba bussar som har samma komfort som ett tåg har och som har ett stopp per kommun. I Västerviks fall skulle den hållplatsen kunna ligga i anslutning till en av-och påfart till en södra infart.
Planen är att en sådan busshållplats ska ha samma utseende i hela länet och gärna i angränsande län.
- Det handlar om att bygga pendelparkering i form av bil-och cykelparkering, en kiosk och en toalett.
I den planen ingår satsningar på järnväg och övrig kommunikation.
Harald Hjalmarsson (M) är inte övertygad om att det kommer att presenteras några satsningar från regeringen om Tjust-och Stångådalsbanan.
- Vi får istället inrikta oss på att plocka de lågt hängande frukterna och försöka minska restiden med upp till 15 minuter mellan Västervik och Linköping.
Han säger att man är relativt nöjd med satsningen på 2+1 väg på E22 vid Gladhammar.