"Jag får panik och känner mig hjälplös"

Mats Hugosson (C) menar att den föreslagna vägslitageskatten som regeringen föreslår i sin budget kommer att bli förödande för landsbygden på kort sikt och på lång sikt slår den även mot storstäderna.
– Alla blir förlorare om den införs, säger han.

Mats Hugosson är kritisk till vägslitageskatten. Foto: Anders Sjögren

Mats Hugosson är kritisk till vägslitageskatten. Foto: Anders Sjögren

Foto:

Västervik2016-09-28 10:00

Vägslitageskatten är ett försök för regeringen att minska lastbilstrafiken i landet. Men Mats Hugosson (C) anser att förslaget slår hårt mot landsbygden och senare även kommer att drabba storstäderna.

– Vi lever i en globaliserad värld. Förslaget slår hårt mot glesbygden och mot Västerviks kommun.

Han menar att det inte är självklart att företag som Findus i Loftahammar kommer att vilja vara kvar på orten.

– De drabbas hårt av den här typen av skatter. De har transporter in med råvaror och transporter ut med färdiga bullar.

Kritisk till MP

Mats Hugosson är väldigt kritisk till Miljöpartiet som drivit igenom förslaget som till sist hamnat i regeringens budget.

– Jag tror att Miljöpartiet har åkt på pumpen i många regeringsfrågor de senaste åren. Nu väljer regeringen att gå dem till mötes i en av deras hjärtefrågor som handlar om att minska lastbilstransporterna. Man är beredd att offra landsbygden för att uppfattas som ett miljöparti.

Mats har inte givit upp om att förslaget inte går igenom i riksdagen.

– Socialdemokraterna har sagt ja till förslaget, men jag hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och säger nej.

Dyra mjölk-och skogstransporter

Mats anser att den föreslagna vägslitageskatten kommer att bli förödande för landsbygden.

–Många inhemska varor kommer att bli väsentligt dyrare. Det i sin tur kan komma att skynda på urbaniseringen och storstäderna får ta emot ännu fler människor medan befolkningen på landsbygden glesas ut ännu mer.

Enligt Mats behövs i så fall ökade satsningar på infrastruktur i storstäderna som vägar men även fler skolor och äldreboende, medan den avfolkade landsbygden står kvar med tomma fastigheter.

– Ingen blir en vinnare med det här förslaget.

Han pekar på två slags transporter som redan nu är särskilt kostnadsdrivande. Det är mjölktransporter och skogstransporter.

– Varken mjölkbilen eller timmerbilen kan transportera någonting annat än just mjölk och timmer. De kan inte lasta på något annat gods när de väl lastat av. De transporterna är idag mycket dyrare än andra lastbilstransporter.

Även om regeringen menar att intäkterna från vägslitageskatten ska gå tillbaka till satsningar i hela landet är Mats inte nöjd.

– Jag är rädd för att de satsningarna går till kollektivtrafiken i storstäderna när befolkningen växer där. Jag får panik och känner mig hjälplös när jag hör sådana här förslag, säger Mats Hugosson.

Utländska fordon

Vägslitageskatten kommer enligt förslaget att gälla samtliga fordon, även de utländska. Anders Åkesson (C) som sitter i Trafikutskottet, berättar mer.

– Utredningen som presenterat förslaget menar att kilometerskatten ska gälla alla tunga fordon oberoende nationalitet. Man ska skaffa sig ett faktureringsunderlag genom 400 kontroll-kameror runt om i landet.

Kostnaden för att hålla de kamerorna igång beräknas kosta en till två kronor per mil.

– Det ska läggas på den förslagna skatten på 20 kronor per mil, säger Anders Åkesson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om