Problemen för Tomas Dahlqvist startade när kommunen blev ansvarig för miljötillstånden. Tidigare hade det varit länsstyrelsen som gav tillstånd för liknande skrotningsverksamheter som den i Piperskärr.
– Jag hade tillstånd från länsstyrelsen att skrota och ha 75 bilar på området. Jag ansökte sedan hos kommunen att få utöka den verksamheten till 200 bilar, säger han.
Enligt Tomas blev ansökan beviljad, men diarie fördes inte.
– Helt plötsligt hade jag två tillstånd, ett för 75 bilar och ett för 200 bilar, det blev 275 bilar, säger han.
Då kommunen och Tomas var oense om hur man räknar, valde han att sälja anläggningen.
– Jag har samtliga tillstånd för att skrota och pressa bilar. Det jag nu måste göra är att städa fastigheten.
Han hänvisar till ett tillstånd som hans företag hade vid Lucerna, där han en gång i tiden bedrev skrotningsverksamhet.
Men kan du föra över det skrotningstillståndet till Piperskärr?
– Ja, det är ett skrotningstillstånd på industrimark. Anläggningen i Piperskärr ligger på en industritomt.
Irriterad på samfälligheten
I tisdagens tidning skrev vår tidning om hur Sjöhults samfällighetsförening ansåg att marken runt omkring skroten såg allt annat än inbjudande ut. De har vid ett flertal tillfällen skickat in anmälningar till miljö-och byggnadskontoret som har gjort inspektioner av olika slag. Enligt Tomas Dahlqvist är det de här anmälningarna som gjort att städningen av tomten blivit försenade.
– Jag förstår inte varför man skickar in anmälningar nu. Det har funnits en bilskrot på den här tomten i 30 år och då måste man väl ha förstått att det är en skrot. Alla de här anmälningarna är till för att samfälligheten vill ha bort mig.
Enligt Tomas har han blivit ålagd att städa fastigheten.
– Det är ofrånkomligt att det rinner ut en del olja i marken när man destruerar bilar. Jag är tvungen att flytta bilar från det inhägnade området till det gamla stenhuggeriet, en fastighet jag också äger.
Du har rätt att under en kortare tidsperiod ha några bilar uppställda där samt en container. Men nu står det väldigt många bilar där?
– Det är en definitionsfråga. Hur många bilar jag får ställa på en industrimark står inte i lagen.
Han vill vara tydlig med att de bilar han ställt upp vid det gamla stenhuggeriet är destruerade och det finns inga miljöfarliga vätskor kvar i bilarna.
Du har fått en hel del hot om vite mot ditt företag om att tomterna inte är städade, hur ser du på det?
– I fallet i Piperskärr har ärendet gått till högsta instans, mark-och miljö överdomstolen och där fick jag rätt.
Vad ska du göra nu?
– Sätta upp staket runt skroten och städa tomten. Men jag kan inte gå vidare eftersom jag inte kan sälja bilarna, då jag inte får något auktoritetstillstånd, på grund av alla anmälningar som samfälligheten har gjort. Just nu är det moment 22, säger Tomas Dahlqvist.