Upprustningen av Tjust-och Stångpdalsbanorna är statens ansvar.
Harald Hjalmarsson anser att det ser mörkt ut för dessa järnvägsbanor.
–Det är statens ansvar. Är inte de välvilliga till kustbanornas upprustning i norra länet, ser det mörkt ut för Tjust-och Stångådalsbanorna.
Han anser att det inte går att vänta med att rusta upp de båda järnvägarna.
– Görs ingenting nu kommer de att vara nedlagda år 2020.
Satsningen kostar upp till en miljard kronor, men det är det värt, anser Harald Hjalmarsson.
– Nu kör man på rost och röta. Man tär på materialet och nu anser Trafikverket att man måste sänka hastigheten på Tjustbanan för att kunna garantera säkerheten. Blir det verklighet är det spiken i kistan.
Harald Hjalmarsson är besviken på att ingenting händer.
– Man gör landsbygdsutredningar och skriver att hela Sverige ska leva, men det är bara tomma ord på ett dokument.
En satsning på Tjust-och Stångådalsbanorna som kostar en miljard, är ändå välinvesterade pengar, anser Harald.
– Det finns utredningar som visar att samhällsnyttan rent ekonomiskt skulle vara högre än investeringskostnaden.
Han menar att Västervik är unikt på det sättet att man är en arbetsmarknadsregion.
– Det är inte svårt att inse då det nästan är omöjligt att arbetspendla härifrån.
Harald Hjalmarsson är även frågande till om Västerviksbor väljer att resa till tåget i Linköping om Tjustbanan försvann.
– Jag är inte säker på att våra vänner i Linköping förstår hur vi Västerviksbor väljer att pendla. I Linköping tar man för givet att vi väljer att åka dit när vi ska ta tåget, men min uppfattning är att det är Norrköping som gäller. Många tar bilen dit när tåget är inställt.