Julbordståget blev kvar i Västervik

Det omfattande tågstopp som drabbade hela landet under tidig onsdagskväll märks också i Västervik. Daniel Niklasson, presskontakt och engagerad i Smalspåret, är frågande inför Trafikverkets agerande.

Daniel Niklasson är engagerad i Tjustbygdens järnvägsförening. Under december kör de bland annat gäster till Gröna Tuppens värdshus i Fårhult. Den resan ställdes dock in på torsdagen.

Daniel Niklasson är engagerad i Tjustbygdens järnvägsförening. Under december kör de bland annat gäster till Gröna Tuppens värdshus i Fårhult. Den resan ställdes dock in på torsdagen.

Foto: Karin Hertz/Arkiv

Västervik2022-12-07 20:25

"Tekniskt fel" gjorde att tåg ersattes med buss såväl till som från Västervik på torsdagskvällen.

Stoppet gjorde också att det julbordståg som skulle ha gått på Smalspåret till Fårhult, fick ställas in och ersättas med taxibuss.

Daniel Niklasson står precis i verkstaden och har växlat tillbaka tåget som skulle ha kört, när han svarar i telefonen. Förhoppningen är fortfarande vid 19.40 att man ska kunna hämta julbordsfolket vid 21.30 med tåg.

Niklasson förvånas över att all trafik stoppats på grund av Trafikverkets telefoniproblem. Han menar att man skulle kunna kommunicera med hjälp av den reserv-mobiltelefon som alla lokförare har med sig, exempelvis.

– Det här är en försiktighetsåtgärd eftersom larmcentralen inte kan kontakta klarerarna vid en nödsituation. 

– Men jag har pratat med trafikledaren flera gånger ikväll, alla förare har en mobiltelefon med sig. Man kan nå trafikcentralerna och klarerarna och ställverken, det fungerar också. Det här är mångt och mycket ett konstruerat problem.

Han menar att organisationen kring tågtrafiken har blivit ängsligare än man var för 10–15 år sedan, och att konsekvenserna stavas försenat gods, försenade resenärer.

 – Man drar på sig stora kostnader. Det är mångmiljonbelopp, säger Niklasson, som ju till vardags har titeln som samhällsbyggnadschef på kommunen. 

Gällande KLT så är bussar som sagt insatta som ersättningstrafik. Men i och med att hela Sveriges tåg är stillastående finns det enligt Niklasson ingen möjlighet att på bred front skapa ersättningstrafik vid en sådan här händelse.

Till TT säger Trafikverkets presschef att stoppet gjorts eftersom telefonkopplingen mellan alla trafikcentraler i Sverige och lokförarna ligger nere sedan halv sex-tiden på tisdagskvällen.

– Trafikcentralerna kan inte kommunicera om det står någon på spåren exempelvis och då måste vi stanna, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Myndighetens reservsystem, som kommer från en annan leverantör, låg också nere och alla tåg tvingades därför automatiskt att långsamt ta sig till närmaste station. Trafikverket tittade vid 19.30-tiden på om man kan få fart på ett tredje alternativt system.

Vid 20.05 började tågen rulla igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!