Robotar, läsplattor, symaskiner, pyssel och färger. Stadsbibliotekets makerspace-labb är öppet under lovets alla torsdagar för elever på jullovsledighet.
– Vi har bland annat Osmo-spel, skriv- och matematikspel och pyssel. Man kan också testa att programmera en robot och få den att följa en speciell bana. Idag är programmering en del av matteundervisningen i skolan, berättar Lilian Westerlund, bibliotekarie på Västerviks stadsbibliotek.
När VT hälsar på strax efter klockan tolv på eftermiddagen är rummet fyllt av jullovslediga barn och föräldrar. Vid ett av borden sitter syskonen Karam, Katja och Rim Asmar med en Ipad och spelar Osmo-spelet Monster.
– Man ska måla det som björnen säger och då kommer det upp på skärmen, säger åttaåriga Katja Asmar.
– Men det här är ganska svårt, fyller sexåriga Rim i då hon får i uppdrag att måla en hund.
Monster är ett spel som förenar den digitala världen med klassiskt pyssel.
– Vi var här förra torsdagen också, det roligaste är nog att göra armband, säger storebror Karam, nio år.