Krisberedskapsveckan är en nationell kampanj för att få hushållen att tänka på sina egna förberedselser inför en eventuell kris. Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon störning eller kris i samhället är det upp till varje hushåll att ordna med vatten, mat, värme och kommunikation.
– Konsten är inte att veta om det blir dåligt väder, säger Andrea Brändström, intendent på enheten för räddningstjänst och samhällsskydd i Västervik. Konsten är att ha ett paraply om det regnar.
Allmänhetens intresse för frågor som rör säkerhet och beredskap är större än på länge, enligt kommunen. Desto mer förberedda och engagerade medborgarna är, desto starkare är kommunens samlade krisberedskap.
– I Västerviks kommun är vi bra på att samarbeta med andra, berättar Andrea Brändström. Till exempel polisen, landstinget, kustbevakningen och våra egna förvaltningar och bolag. Det gör att vi känner oss väl förberedda. Vi känner till varandras behov och hjälps åt.
Prioriterad målgrupp
Krisberedskapsveckan handlar om just detta - att väcka tankar om det egna ansvaret för att klara vardagen om viktiga samhällsfunktioner plötsligt inte fungerar som vi är vana vid.
Kvinnor mellan 45 och 64 år är en prioriterad målgrupp för kampanjen.
– Studier visar att den här gruppen är mer intresserad av olika säkerhetshöjande åtgärder och också gärna pratar om det i sina nätverk. På så sätt sprider de budskapet vidare och inspirerar och motiverar andra att engagera sig.
Initiativtagare till Krisberedskapsveckan är MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Krisberedskapsveckan är tänkt att bli årligt återkommande.
På torsdag nästa vecka kan allmänheten chatta med kommunens räddnings- och säkerhetschef Joakim Jansson, som kommer att svara på frågor under en timme.