Efter restaurangbesöket på resan blev den blå jumpern, inhandlad hos Carl-Otto på Spötorget i Västervik, kvar vid bordet där Karin Müller Holmberg och hennes man satt. Att få tillbaka den skulle visa sig vara lättare sagt än gjort.
– Restaurangägaren skickade tröjan på posten. I fredags fick jag ett meddelande om att jag hade ett paket att hämta ut på Ica Maxi i Västervik. På lördagen gick jag dit, och med mig hade jag mitt pass. Man skulle ha med sig giltig id-handling för att få hämta ut paketet, berättar Karin.
Här tog det stopp. Paketet var adresserat till Karin Müller Holmberg, men Karin är folkbokförd som endast Karin Müller. En detalj som skulle visa sig vara väldigt viktig i sammanhanget.
– Jag fick inte hämta ut paketet, eftersom att namnet på paketet inte var exakt så som det står i passet. Jag hade en väninna med mig, som kunde intyga att jag är jag. Jag erbjöd mig att identifiera mig med hjälp av bank-id. Men inget hjälpte, vi fick till svar att Ica kunde förlora sin licens om de gav ut paketet, berättar Karin.
Istället fick hon vända sig direkt till Postnords kundtjänst. Karin både pratade med Postnord på telefon, och besökte deras företagscenter på Albert Tengers väg i Västervik. Men hon fick samma svar där.
– Killen jag pratade med på telefon sa till sist att jag hade två alternativ: antingen kunde jag ta kontakt med Skatteverket och ändra mitt namn, eller så kunde jag boka hemleverans med Postnord. Men de kunde inte garantera att deras chaufför inte skulle vilja se mitt pass, och därmed göra samma bedömning som de gjort tidigare. Postnord kunde alltså inte garantera att jag skulle få tröjan tillbaka, förklarar Karin.
Det fick bära eller brista – Karin valde hemleveransen. 120 kronor fick hon betala för den. När leveransen kom krävdes bara Karins signatur, och tröjan hittade äntligen hem igen.
– Men alltså, jag höll på att tappa andan. Det handlar ju om en tröja, ingen diamant! Jag tror att det här är på grund av att de elektroniska systemen ska stämma, man ska skanna av allt och det ska fungera. Men den mänskliga faktorn finns fortfarande, vi är ju människor! Något sunt förnuft finns inte, menar Karin.
Postnords bestämmelser angående överensstämmande namn på paket och id-handling innebär att man inte kan hämta ut sitt paket om avsändaren har adresserat till ett smeknamn eller råkat stava mottagarens namn fel.
Det är fler som råkat ut för samma problem. 2016 skrev SVT Jönköping om Kristina Högman, som skickade ett paket till sin väns barn. Barnet hade ingen legitimation, och då uppstod problem när familjen skulle hämta ut paketet. I ett annat fall som Aftonbladet uppmärksammade 2018 råkade Anna Hammarstedt Stenevald adressera ett paket till vännen Barbro, som "Barbron". Barbro fick då inte hämta ut sitt paket, eftersom namnet på paketet inte stämde överens exakt så som det stod i Barbros id-handling. Då berättade Postnords dåvarande kommunikatör Anne Jiremar att det hela grundar sig i bestämmelser kring säkerhet.
"Regeln är att det måste stå exakt likadant på legitimationen som på försändelsen för att man ska kunna ta ut försändelsen. Ibland verkar det väldigt stelbent, men det är en säkerhetsåtgärd. Det bottnar i att många bedrägeriförsök går till så", sa Anne Jiremar till Aftonbladet 2018.
VT har sökt Postnord.