Säljsamtalen beskrivs som påträngande. Telefonsäljaren föreslår både dag och tid för när rengöring av köksfläkt och imkanal ska göras, och kunder har upplevt att rengöringen är något man måste göra enligt lag.
På Räddningstjänsten i Västervik har man fått flera telefonsamtal från kommuninvånare som ställt frågor om tjänsten.
– Vi har inga indikationer på att företaget inte gör ett bra jobb, däremot finns det sedan 2014 inget lagkrav, säger Roger Landelius.
Det som finns är ett egenansvar för att hålla kanalen ren. Enligt Landelius är arbetet egentligen inte svårare än att man kan göra det själv.
– Jag vet också att en del ber sotaren göra jobbet, säger han.
Bernard Rod på företaget Scarpa förnekar att man för fram vilseledande uppgifter i sina säljsamtal.
– Vi vet att det inte är lagstadgat, och vi säger inte något sådant i våra samtal. Tyvärr uppstår det missförstånd ibland.
Företaget är baserat i Stockholmstrakten, men genomför arbeten på många håll i landet.
– Vi försöker boka jobben så strukturerat som möjligt. Då går det snabbt både för oss och för kunden.