Det var tredje kommunstyrelsemötet i rad som p-avgifterna fanns med på dagordningen. Den här gången gick man till beslut.
Den röd-gröna ledningen med stöd av V röstade igenom en modell där man behåller de fria parkeringarna i centrum. Parkeringstiden kommer att variera mellan 30 minuter och två timmar. Ett antal parkeringsplatser i centrum avgiftsbeläggs, tidigare talades det om fyra nu blir det åtta. Däremot ska pendlare, boende och andra som parkerar i centrum ha möjlighet att köpa ett månadskort för 350 kronor, eller 175 kronor för 14 dagar.
På bordet vid det här mötet låg en snabbundersökning som samhällsbyggnadsenheten gjort på Hamnplanen i måndags förmiddag. Hamnplanen är i dag avgiftsfri. Man tog reda på varifrån bilarna kom som stod parkerade:
* 38 procent var boende med mindre än 500 meter till parkeringen.
* 34 procent bor i Västerviks tätort.
* 15 procent bor i orter med bra kollektivtrafikförbindelser till Västervik, som Gunnebo, Ankarsrum och Gamleby.
* 6 procent bor på landsbygd utanför kollektivtrafikstråken.
* 7 procent bor utanför kommunen.
Finns det en tanke, eftersom ni mätt vilka som kommer från orter med bra kollektivtrafik, att ni hoppas att en del ska välja att ta bussen istället för bilen?
– Ja, eller att boende i Västervik ska ta cykeln, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Conny Tyrberg (C).
Han lägger dock till att han förstår att det kan finnas boende i Västervik som kan ha goda skäl att ta bilen till centrum. Av familje- eller jobbskäl.
Harald Hjalmarsson (M) säger att han tycker att det är bra att man sänkt priset på månadskortet jämfört med det tidigare förslaget. Däremot vidhåller han att förslaget drabbar landsbygden.
– Frågan är så principiellt viktig att det här borde ha tagits upp i kommunfullmäktige. Det var vi många partier som tyckte, säger han.
Hans parti hade hellre låtit både p-rutorna i centrum, och de åtta parkeringarna förbli avgiftsfria. Han lägger också till att parkeringarna är viktiga för centrums konkurrenskraft.
– Vi hade två butiksnedläggningar i veckan.
– Det kostar att hålla parkeringar. Med asfalteringar, skyltningar och målningar. De kostnaderna är det bilisterna som ska ta, inte skattekollektivet, säger Conny Tyrberg, som menar att med gratis parkering skulle P-platserna fyllas upp ytterligare. Redan i dag är beläggningen hög.
– Som pendlare finns det inget mer irriterande än att behöva åka runt mellan parkeringsplatserna för att hitta en ledig parkering.