Det var en splittrad kommunstyrelse som godkände höjningen av stödet. Fem ledamöter från Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna röstade för höjningen. En socialdemokrat, Sharad Bhatt, avstod från att rösta.
Fyra partier, Centerpartiet, Miljöpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna, förespråkade ett oförändrat stöd på 250 000 kronor om året. Vänsterpartiet slutligen ville inte se något marknadsföringsstöd alls.
Dan Nilsson (S) och Harald Hjalmarsson (M) motiverar höjningen utifrån att modellen för kommunens bidrag till marknadsföring för elitklubbar varit desamma under många år.
– Det är ett annat läge i dag, säger Dan Nilsson, och räknar upp de sociala mediernas tillkomst och hur medieföretag förändrat sitt sätt att arbeta.
Som vi berättat tidigare så har Västerviks IK anlitat ett konsultföretag för att beräkna marknadsvärdet på den publicitet som klubben ger Västervik. Enligt den så är höjningen motiverad.
En del i kommunstyrelsens beslut är att man ska ta fram en modell för köp av marknadsföringstjänster. Det kom till efter ett yrkande från Harald Hjalmarsson.
– Det är möjligt att vi har omoderna regler. Kommunens stöd ska kanske vara en viss procent av marknadsvärdet.
En av motståndarna till höjningen var Conny Tyrberg (C).
– Jag är positiv till hockey, men jag är negativ till hur det här ärendet hanterats.
Han tycker att turerna där fullmäktige sade nej till extraordinärt föreningsstöd förra måndagen, och där kommunstyrelsen en vecka senare kraftigt höjde marknadsföringsstödet, är märkliga.
Även Sverker Thorén (L) är kritisk:
– Vi fick ansökan från VIK i fredags. På måndagen skulle vi ta beslut. Då fanns det inget underlag från tjänstemännen. Jag frågade om vi i överhuvudtaget kunde fatta beslutet då.
Det underlag ni hade var den utredning av marknadsvärdet som VIK hade med i sin ansökan. Litade du på den?– Nej, det är naturligtvis positivt att Västervik omnämns i medierna, men statistik är det möjligas konst, svarar Sverker Thorén.
Är det en slump att frågan om höjt marknadsföringsbidrag dök upp en vecka efter att kommunfullmäktige sade nej till ett extraordinärt föreningsbidrag?– Vi brukar ta ställning till VIK:s marknadsföringsbidrag så här års, svarar Dan Nilsson.
Han och Harald Hjalmarsson säger att det finns ett samband mellan höjningen av bidraget och att föreningen är ekonomiskt pressad, men de upprepar också sina argument om den marknadsföring klubben ger kommunen.
Den här gången deltog Dan Nilsson (S) i beslutet. Han har tidigare avstått eftersom han har varit ordförande i klubben.
– Det här beslutet gäller ett bidrag för kommande år, säger han, och ställer en retorisk fråga:
– Jag vet inte vad som är lämplig karenstid. En månad eller tio år?