När ett tåg blir inställt eller försenat ska den som orsakat störningen betala en kvalitetsavgift, en slags straffavgift. Det var SVT Nyheter som rapporterade om vilka tågbolag som under det senaste halvåret fått böta mest. Ett av dessa är KLT som har lidit av många inställda tåg då Kustpilen, som trafikerar Kalmar–Linköping och Västervik–Linköping, bland annat haft defekter på tågen. Bara under första halvåret fick KLT cirka 5 600 kvalitetsavgifter – kostnader som har inneburit att bolaget behövt betala en summa över 815 000 kronor.
– Visst att det är tråkigt men bilden är mer problematisk än så. Ingen har skrivit att Trafikverket har betalat mer till oss för sin misskötsel av spåren än vad vi har fått betala till dem för våra förseningar, säger trafikdirektören för Kalmar länstrafik Karl-Johan Bodell.
Han berättar att KLT för kontinuerliga avstämningar med Trafikverket, varpå de diskuterar tågförseningar och inställda tåg. Enligt honom är det flera faktorer som spelar roll när tågen inte går i tid men att tåginfrastrukturen är det huvudsakliga problemet.
– Vi har för många dåliga spår och därmed en nedsatt tåghastighet, säger Bodell.
Han berättar att KLT har gjort det bolaget kan och betonar att åtgärder har vidtagits. För tillfället håller KLT på att effektivisera reparationerna av sina fordon samtidigt som det pågar en upphandling av nya tåg. Enligt Bodell räcker dock inte det arbetet.
– Trafikverket måste också ta sitt ansvar och underhålla spåren samt kvalitetssäkra våra obevakade järnvägsövergångar, säger han.
Från politikerhåll tycker man att utvecklingen är bekymmersam och delar KLT:s bild.
– Varje krona som betalas är aldrig bra. Det förorsakar problem för både våra kunder och vår ekonomi, säger Peter Wretlund (S), regionråd i Kalmar län med ansvar för bland annat kollektivtrafik.
Även han tycker att ett stort ansvar vilar hos Trafikverket som ansvarar för de undermåliga spåren och de obevakade järnvägsövergångarna – faktorer som spelat en stor roll i att tågen blivit inställda
– Vi har bland annat haft allvarliga olyckor och träd som fallit när ingen bevakar järnvägen. Då har våra tåg tagit en väldigt stor skada, säger Wretlund.
Men bär inte politikerna och KLT också på ett stort ansvar?
– Självklart, vi ställer oss inte helt fria. För oss handlar det om att främst åtgärda de defekter våra fordon har, säger Wretlund.