I efterföljande pressmedelande är det ingen munter läsning:
"Spåren av pandemin, högre drivmedelspriser samt generella kostnadsökningar i samhället gör att Kalmar länstrafik prognostiserar ett underskott på ca 80 miljoner kronor för år 2022".
I trafiknämndens periodrapport för juli framgår att biljettintäkterna, på grund av pandemin, hamnade på låga nivåer under 2019 och 2020. Även första halvåret av 2022 har präglats av låga biljettintäkter, cirka 30 miljoner kronor lägre än budgeterat blev resultatet.
Ökade drivsmedelspriser och inflationen på övriga varor har gjort det ekonomiska läget än mer pressat.
Och så var det frågan om tågen.
Sommaren har präglats av en rad störningar på både Tjustbanan och Stångådalsbanan. Spårfel, solkruvor samt personal- och fordonsbrist har orsakat inställda avgångar. Även andra regioner har dragits med liknande problem – vilket resulterat i att flera län tillsammans kommit med önskemål till Trafikverket och regeringen i ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och verket.
Katharina Seijsing är trafik- och planeringschef på KLT.
– Det fördes fram alla problem vi har med trafiken, bland annat med radioblocken, som är ett säkerhetssystem som behöver uppgraderas, det börjar bli så gammalt att det inte går att reparera.
Och repareras måste det göras eftersom man använder det i väntan på att det nya säkerhetssystemet ERTMS införs.
Men den nya tekniken är inte kompatibel med det nuvarande systemet med radioblock.
– Inför man ERTMS på Södra stambanan kan inte vi köra in där, vi kommer inte till Linköping. Våra nya tåg utrustas med ERTMS, men då måste vi få till banan också.
Standarden på banan är också ett problem.
– Det är "kort" räls som gör att vi får problem. I sommar har vi haft extremt mycket spårfel, solkurvor eller så kallat dåligt spårläge.
Man förde även fram problemen med obevakade tågövergångar.
– Att vi får till bytet av signalsystemet är de allra viktigaste just nu, annars kan vi inte trafikera med de nya tågen. Och att det faktiskt sker någon form av upprustning så man kommer tillrätta med de här obevakade järnvägsövergångarna.
– Men på sikt måste vi också ha en bättre banstandard, om banorna ska kunna leva kvar länge.
– Kontentan blir att man måste sänka hastigheten om banan är dålig, och då hinner man inte fram för att möta den övriga trafiken.