KLT vill ta över skärgårdstrafiken - kommunen vägrar skriva under avtalet

KLT ska ta över kollektivtrafiken i skärgården. Trafikdirektör Karl-Johan Bodell har skrivit under avtalet, men kommunen har sagt nej.
– Vi ställer inte upp på att kommunen ska stå för utvecklingskostnaderna av kollektivtrafiken, säger Tomas Kronståhl (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Tomas Kronståhl vill inte skriva under avtalet med landstinget om skärgårdstrafik. Foto: Anders Sjögren

Tomas Kronståhl vill inte skriva under avtalet med landstinget om skärgårdstrafik. Foto: Anders Sjögren

Foto:

Västervik2017-02-21 07:05

Tidigare har Västerviks kommun finansierat kollektivtrafiken i skärgården. Men efter ett kollektivtrafiklagen ändrades 2010, ska kollektivtrafiken utvidgas så att den även omfattar kollektivtrafik på vatten.

– Det har tagit lång tid att få tillstånd för en förändring av avtalet, men nu är vi äntligen i hamn, säger trafikdirektör vid Kalmar Länstrafik (KLT) Karl-Johan Bodell.

Avtalet mellan Västerviks kommun och KLT börjar gälla från och med den första januari eller när båda parter har skrivit under avtalet, men Västerviks kommun vill inte skriva under. Avtalet var tänkt att omfattar året runt-trafik och gäller inte kommersiell trafik under sommaren.

– Vi godkänner inte avtalet. Skulle vi göra det får vi stå för alla framtida investeringar i kollektivtrafiken i skärgården, säger Tomas Kronståhl.

Skjuter till en miljon

I det avtal som har tagits fram säger Västerviks kommun att man skjuter till en miljon kronor. Inte mer. Tomas Kronståhl berättar om tidigare erfarenheter med avtal som kommunen har skrivit med landstinget och som inte har slagit väl ut för kommunen.

– Ett exempel är hemsjukvården som kommunen tog över för ett antal år sedan. Sedan dess har det hänt väldigt mycket i den utvecklingen och då har kommunen fått stått för de kostnaderna.

Vad vill ni att landstinget ska göra i avtalet om skärgårdstrafiken?

– De ska ta sitt ansvar. All utveckling ska inte bekostas av kommunen. Västerviks kommun ska inte ha mer kostnader för skärgårdstrafiken än den miljon kronor om året som vi skickar med. För oss är det en viktig principfråga. Det är märkligt att man anser att kommunen ska stå för alla framtida kostnader när det är landstinget som är huvudman.

Han berättar att Oskarshamns kommun heller inte har skrivit på avtalet.

– De inväntar hur vi gör. De var vi som tog upp frågan först.

Bra pris

Karl-Johan Bodell har skrivit på avtalet. Han ser det som en fördel för resenärer som ska resa inom hela länet, från land till skärgården.

– Skärgårdstrafiken ska i möjligaste mån samordnas med övrig skärgårdstrafik som skolskjuts, hemtjänst, sjukresor, färdtjänst post-och hemsändning av matvaror samt renhållning. Vid samordnad trafik fördelas kostnaderna av landstinget enligt överenskommen modell, med Västerviks kommun som årligen beställer kommunal trafik för ovanstående transporter.

Tomas Kronståhl kommer inte att skriva på avtalet med landstinget, ändå ser du positivt på det. Du har själv skrivit på avtalet. Hur kommer det sig?

– Vi är överens om att vi ska fortsätta dialogen. Vi har bara olika synsätt och vi måste hitta en lösning. Vi kommer att träffas om några veckor.

Vad kommer det att kosta att åka kollektivtrafik ut i skärgården om avtalet skrivs under?

– Jag har inte den prisbilden helt klart för mig. Det kommer att kosta mellan 30 -38 kronor per vuxen enkel tur.

Kommer det att vara en förlustaffär för KLT?

– Självklart. All kollektivtrafik är en förlustaffär som subventioneras av landstinget.

Karl-Johan Bodell ser ändå en fördel med att det nya avtalet går igenom.

– Nu kan resenärer påbörja sin resa på landbacken och resa ut i skärgården, var man än bor i Kalmar län.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om