Logotypen och den grafiska profilen är en del av kommunens ansikte utåt. Den senaste uppdateringen gjordes 2003. Mycket har hänt sedan dess och kommunen har idag ett större fokus på digitala kanaler när man kommunicerar. Den gamla logotypen och grafiska profilen är gjord för trycka medier och fungerar dåligt i de mer moderna sammanhangen, enligt kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen har gett avdelningen för HR & kommunikation i uppdrag att ta fram ett förslag på utveckling som har presenterats och godkänts av koncernledningsgruppen för tjänstemannaorganisationen. Därefter har förslaget presenterats på en ordförandekonferens den femte september och nu senast för kommunstyrelsen.
Den nya logotypen beskrivs vara en naturlig utveckling av den gamla. Det är inga stora förändringar som har gjorts. Vapenskölden finns kvar, men murkronan har plockats bort eftersom den symboliserar stadsprivilegier med fokus på staden Västervik. Man återgår istället till kommunvapnet i dess ursprungliga form från 60-talet då kommunreformen ledde till att de nya kommunerna fick egna kommunvapen. På detta sätt får symbolen ökad tydlighet i att omfatta hela kommunen, anser man. Färgerna i logotypen har också modifierats något till en mörkare och mer marin känsla, samt att typsnittet för logotypen har ändrats.