Avtalet går ut på att kommunen vill köpa de båda båtarna som trafikerar skärgården sommartid – Freden och Sladö – av bröderna som drivit trafik i skärgården i decennier. Köpesumman uppgår till totalt 7,7 miljoner kronor.
Vidare står det klart att Sparbanksstiftelsen Tjustbygden går in med ett bidrag till kommunen på motsvarande summa som kommunen betalar för båtarna.
Avtalet gäller under förutsättning att det godkänns efter politisk behandling i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige.
"Detta skapar stabila och goda förutsättningar för verksamheten att vidareutvecklas", säger Anders Björlin, kommundirektör och koncernchef i Västerviks kommun i ett pressmeddelande.
Det var i slutet av 2015 som bröderna Rais signalerade att de inte avsåg att fortsätta driva sin verksamhet så länge till.
– Sedan dess har en utredning pågått kring hur man ska skapa förutsättningar för en långsiktig lösning för skärgårdstrafiken, säger kommunstyrelsens förvaltningschef Ulf Kullin.
Fyra olika organisationsmodeller har övervägts och utretts, och nu har kommunen alltså valt inriktning.
Sommarsäsongen 2019 blir den sista i bröderna Rais regi. Men. Exakt hur den kommunala driften av båttrafiken ska ske från sommaren 2020 är ännu inte klart.
Ulf Kullin poängterar att detta ännu är en öppen fråga.
– Det kan bli kommunen eller någon annan entreprenör som driver trafiken.
– Men vi vill att det kommunala bolaget Västervik Miljö och Energi (VME) förbereder sig på att kunna driva trafik, säger han.