Nationell statistik över terminsbetygen, våren 2016, visar att 82 procent av alla elever i årskurs 6 fick godkända betyg i alla ämnen jämfört med rikets 78 procent. Högst var måluppfyllelsen i slöjd och modersmål.
För elever i årskurs nio visar statistiken att andelen elever som nådde kunskapskraven läsåret 2015/2016 i samtliga ämnen var 67 procent. Motsvarande värde för riket var 72 procent. Det genomsnittliga meritvärdet, för både eleverna i Västervik och riket, var 219.
Skolinspektionen konstaterar att kommunen har en hög spridning i kunskapsresultat mellan skolenheter. Även resultatet för trygghet från skolenkäten varierar mycket mellan skolenheter.
Andelen legitimerade lärare är som helhet i linje med rikssnittet men varierar mellan skolenheter, från cirka 80 procent till 100 procent.
Frånvaro
Skolinspektionens tillsyn visar att utbildningen vid kommunens grundskolor till största del uppfyller kraven men de ser en brist när det gäller att rapportera frånvaro.
- Kommunen måste säkerställa att eleverna i grundskolan fullgör sin skolgång, skriver Skolinspektionen.
För att uppfylla detta mål ska kommunen samla in underlag av elevernas frånvaro för att sedan genomföra analyser och besluta om utvecklingsområden.
- Vid tillsynsbesöket framgår av intervjuer att kommunen inte har några rutiner för hur skolorna ska rapportera frånvaro till huvudmannen.
Enligt Skolinspektionen kan det röra sig om ett relativt stort antal elever, med omfattande frånvaro.
Kommunen har under utredningens gång uppgett att de har upprättat rutiner när det gäller skolfrånvaro. Skolinspektionen väljer trots det att rikta en anmärkning mot kommunen.
Studiehandledning
Skolinspektionen konstaterar också att kommunen inte uppfyller kraven när det gäller studiehandledning på modersmålet till de elever som behöver det. Tre elever saknar, sedan starten av höstterminen år 2016, studiehandledning på språket tigrinja.
- Västerviks kommun ska säkerställa att alla elever som är i behov av studiehandledning på modersmål får det.
Kommunen har arbetat aktivt med problemet men enligt Skolinspektionen har de inte gjort några långtgående ansträngningar.
Ett föreläggande har också lämnats för grundsärskolan, där kommunen behöver förbättra mottagandet i samråd med elevernas vårdnadshavare.