I medborgarförslaget skriver personen att de två stora cykelstråken från norra delarna av Västervik går på Arabievägen och Stora Trädgårdsgatan till och från skolor och arbetsplatser.
- Nästan dagligen sker det incidenter mellan fordon och oskyddade trafikanter och trafikolyckor har skett flera gånger.
Personen beskriver vidare att cyklisterna struntar i stopplikten och bara kör rakt ut i korsningarna. Därför behövs ett fyrvägsstopp.
- Genom att införa ett flervägsstopp skulle alla bilister behöva stanna och det skulle då bli en tryggare trafikmiljö för alla.
Ett flervägsstopp innebär att man skyltar med stopplikt i alla tillfarter i en korsning och alla fordon måste stanna oavsett vilken riktning de kommer från.
"Fungerar bra"
Sedan medborgarförslaget lämnades har traditionell stopplikt införts i korsningen.
- Stopplikten är införd efter samråd med både räddningstjänsten och polisen och fungerar såvitt vi har förstått bra, skriver samhällsbyggnadsenheten i sitt svar.
Enheten anser att stopplikten är en bra trafiksäkerhetshöjande åtgärd och ser därför inte att ett flervägsstopp är nödvändigt.
I medborgarförslaget ansåg man även att hastigheten i området skulle sänkas till 30 kilometer i timmen. Men inte heller det förslaget ställer sig samhällsbyggnadsenheten eller kommunstyrelsen bakom.