De nya elbilarna är byggda för att köras på dagen och laddas på natten. Vid sparsam körning har elbilarna en räckvidd om 20-25 mil.
– Vi rekommenderar dock att man inte ska köra mer än 15 mil om man ska vara garanterad att komma hem också, säger Mikael Nyman, energi- och klimatrådgivare i Västerviks kommun.
Västerviks kommun har en energi-och klimatstrategi som säger att fossilbränslefordon är förstahandsval vid inköp och upphandlingar. Hybridbilar har kommunen sedan tidigare, men de nya fordonen blir kommunens första rena elbilar.
– Nu gör vi verkstad av energi-och klimatstrategin.
Klimatanpassade bilar
Västerviks kommun har arbetat målmedvetet med att köpa in klimatanpassade bilar för att minska utsläpp av koldioxid. Totalt har man idag 330 personbilar och mindre lastbilar.
– 34 procent av dem är gasbilar. Nu tillkommer det två procent med elbilar, säger Petra Bohlin, samordnare på fordonsenheten.
Samtidigt som kommunen köper in elbilar håller man på med arbetet med att bygga ut de offentliga laddningsplatserna för elbilar. Just nu finns det laddstolpar vid Mejeriet, kommunkontoret och Landstinget. Tanken är att laddningsstolparna ska öka. Därutöver finns ett antal privata företag som har laddningsstolpar.
– Det är kul att det händer, nu kör vi. Det är alltid roligt att vara först in i framtiden, säger Anna Bodjo (MP) representant för kommunstyrelsen.
Inköpet av elbilar kommer att fortsätta inom tre år räknar kommunen med att man kommer att ha upp till 50 rena elbilar.
– Utsläppen av koldioxid blir noll. De andra alternativen som vi har med biogas och miljödiesel ger ändå ett litet utsläpp av koldioxid, säger Mikael Nyman.
Hur ser din framtidsvision ut Anna?
– Vi kommer aldrig bort från att vi behöver bilar. Det är bränslet som vi ska ersätta.
Hemtjänsten
De sex nya elbilar kommer att köras av hemtjänstens personal.
Två bilar ska användas av hemsjukvården Gertrudsvik, två bilar ska användas av hemtjänsten på Midgård, en bil levereras till Gertrudsgården och en bil till Vapengränd.
– Socialnämnden är väldigt positiva. De som har provat på att köra elbilen har visar upp ett glatt leende, säger Petra Bohlin.
Petra Bohlin räknar med att kommunen kommer att spara en del del pengar genom att köpa in miljöbilarna.
– Driftskostnaden för elbilen beräknas till 4 000 kronor om året. Bensin och dieseldrivna bilar kostar runt 20 000 kronor per år.
Elbilen är av märket Nissan Leaf och kostar kommunen 199 520 kronor i inköp (Då är supermiljöpremien avräknad), eller 3 000 kronor i leasing per månad exklusive moms. Gasbilarna är 400 kronor dyrare.