Kommunen vill bygga rakare

Hastighetsgränsen ska höjas till 100 när Trafikverket bygger om sträckan mellan Gladhammar och Verkebäck. Men kommunen och Trafikverket har olika åsikter om hur vägen ska byggas.

Västervik2018-04-26 13:00

Trafikverket har utrett alternativa lokaliseringar för E22, sträckan Gladhammar-Verkebäck. Under hösten 2016 fanns det möjlighet för allmänheten att lämna synpunkter på handlingarna, även andra myndigheter har lämnat in sina synpunkter. Under våren 2017 fick kommuner och länsstyrelsen yttra sig, och nu ska Trafikverket ta ställning om fortsatt riktning.

Trafikverket förespråkar en röd sträckning av vägen, vilket förvånar kommunstyrelsen.

- Det innebär bland annat en kraftfull sväng. Det alternativet trodde vi aldrig att Trafikverket skulle gå på, säger Tomas Kronståhl (S).

Politikerna tror istället på en kombination av en röd och blå sträckning. Vägen flyttas då en bit från Lunds by och det blir en rakare väg mellan Gladhammar och Verkebäck. I slutändan är det dock Trafikverket som bestämmer hur vägen ska byggas.

- Den största vinsten är att det blir en hastighetsgräns på 100 hela vägen, säger Tomas Kronståhl.

En annan fördel han ser är att den olycksdrabbade korsningen vid riksväg 40 byggs bort.

- Det blir inget stopp vid riksväg 40 som det är idag, utan vägen fortsätter rakt fram.

Målet är att byggstarten ska ske under 2024. Projektet omfattar 250 miljoner, men ger en stor tidsbesparing enligt kommunstyrelsen.

- Det är positivt att man har tagit tag i det, säger Tomas Kronståhl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om