För första gången har en särskild hamnstrategi för Västerviks kommun tagits fram. Där framkommer till exempel att det investerats kraftigt i hamnen på Lucerna de senaste 20 åren – sammanlagt 100 miljoner kronor. Hamnen beskrivs som väl rustad, men det betyder inte att det är färdiginvesterat. Under de närmaste fem åren räknar man med att satsa tio miljoner kronor på underhåll.
En målsättning som satts upp är att gods- och persontrafiken tillsammans ska öka med 50 procent fram till 2023. Målet är uppsatt tillsammans med operatören Smalandshamnar AB.
När strategin presenterades i kommunstyrelsen tyckte moderaten Harald Hjalmarsson att man ska höja ambitionsnivån ytterligare:
– Gotlandstrafiken har de senaste åren legat på runt 60 000 - 65 000 passagerare under de här åren som den varit igång. Jag tycker att vi ska sikta på en fördubbling.
Även övriga kommunstyrelsens ställde sig bakom målet. Frågan är hur det ska gå till:
– Destination Gotland har tittat på trafik på fler datum. Jag kan även tänka mig andra destinationer, säger Harald Hjalmarsson.
Vilka destinationer?
– Vi har ju pratat om Baltikum länge i Västervik, men jag tror att trafik i nord-sydlig riktning kan vara ännu mer intressant, säger Hjalmarsson, och nämner en Östersjövariant av Hurtigruten som ett alternativ.
Han kastar fram en linje till Grankullavik på som ett alternativ. Inte minst som att det har varit problem med trafiken på Ölandsbron i sommar.