- Genom att arbeta digitalt kan både en snabbare handläggning ske och vi uppnår en bättre kvalitet genom att vissa uppgifter kan hämtas från olika register, till exempel från Skatteverket. Detta i sin tur sparar handläggningstid och sänker kommunens kostnader, säger Christer Lundh administrativ chef för enheten för kommunservice, Västerviks kommun.
Den nya digitala tjänsten för att anmäla sig till kommunens tomtkö har efterfrågats i flera kommuner och gör det enklare för den som vill anmäla sig till tomtkön.
- I e-tjänsten kan man med hjälp av e-legitimation bland annat anmäla sig till tomtkön, uppdatera sina kontaktuppgifter, kontakta handläggare, se sin plats i kön och begära utträde ur tomtkön. I framtiden räknar vi också med att kunna erbjuda en möjlighet att betala sin tomtköplats via denna tjänst, säger Christer Lundh.
Fler tjänster på gång
Exempel på övriga digitala tjänster som kommer att lanseras för invånarna under året är möjlighet att beställa betyg, ansökan om ekonomiskt bistånd, ansökan om lotteritillstånd samt parkeringstillstånd för rörelsehindrade personer. Västerviks kommun arbetar också med en e-tjänst som gör det möjligt att boka möten med olika handläggare inom kommunen digitalt.
Av de e-tjänster som tidigare släppts för invånarna är de mest använda anmälan/avanmälan till kulturskolans kurser och ansökan om skolskjuts. Christer Lundh menar att e-tjänsterna är en viktig service till medborgarna.
- I början av 2018 hade över 1 400 kommuninvånare anmält sig till "Mina sidor" på kommunens hemsida. Genom att göra detta skapar de sitt eget privata utrymme hos kommunen och kan via "Mina sidor" följa de ärenden de digitalt har påbörjat med kommunen, säger Christer Lundh.