Kommunerna oense om järnvägen: "Jag ogillar när folk försvårar för den lokala utvecklingen"

Det krävs miljardinvesteringar för att Stångådals- och Tjustbanan ska kunna rustas upp. Men hur viktiga banorna är, är Östergötland och Kalmar djupt oense om. Mats Hugosson (C) är tydlig i sin åsikt om att banorna måste prioriteras.
– Jag ogillar när folk som företräder folk försvårar för den lokala utvecklingen.

Mats Hugosson blir upprörd när han hör partikollegan Göran Gunnarssons uttalanden om järnvägen. Foto: Ellinor Harrysson

Mats Hugosson blir upprörd när han hör partikollegan Göran Gunnarssons uttalanden om järnvägen. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-02-12 11:20

Det är just det här som vi ska komma ifrån, att ställa saker och ting mot varandra. Självklart är E22:an och förbifart Söderköping jätteviktiga, det råder inga som helst tvivel om det, men Åtvidaberg, Linköping, Kinda, Vimmerby, Kinda, Västervik och Kalmar kommuner är helt överens om att Stångådalsbanan och Tjustbanan är otroligt viktiga för att vi ska kunna få regionförstoring.

För Västerviks kommun är Tjustbanan viktig även för arbetspendling och även godstransporter.

Snabbare transport

Även om en ombyggnad av E22:an upp mot Norrköping är viktig, så kan man aldrig få till en tillräckligt snabb väg på det sättet, menar Mats Hugosson.

– Den översta regeln idag är att du inte får köra fortare än 120 kilometer i timmen med bil. Godset kommer aldrig kunna gå snabbare än max 90 kilometer i timmen, oftast är det 80 med lastbil. Dessutom finns det en miljöaspekt.

Så mycket gods som möjligt som kan gå på järnväg är bra, menar Mats Hugosson.

– Men vi vet att vi inte bara kan lösa det med järnvägar, vi måste också ha vägar.

Vikten av regionförstoring anser Mats Hugosson att man kunde se redan när Electrolux lades ner i Västervik 2004. Det blev också tydligt när Akzo Nobel lades ner 2015.

– Det måste finnas pendlingsmöjligheter åt olika håll för att kommunen ska fungera. Då är en upprustad järnväg jätteviktig.

"Introvert"

Han menar att Göran Gunnarsson är introvert i sina uttalanden.

Göran Gunnarsson struntar fullständigt i vad som händer på den här sidan länsgränsen, han tittar bara i Östergötland.

Göran Gunnarsson anser inte att det finns pengar för en upprustning av Tjustbanan, hur ser du på det?

– Allt kostar pengar, det handlar bara om att man använder dem på rätt sätt. Jag ogillar när folk som företräder folk försvårar för den lokala utvecklingen.

Mats Hugosson återkommer gång på gång till att en ombyggnad av E22 är ett steg i rätt riktning, men det är inte den enda lösningen.

– Det får inte alls samma effekt som en upprustning av järnvägen. Med tågen pratar vi om hastigheter på upp till 180 kilometer i timmen. Så fort kan gods inte gå, men det kan gå snabbare på järnvägen än på landsväg.

Han menar att det finns många parametrar att väga in, som visar att en upprustad järnväg ger en samhällsvinst.

– Det är inte bara storstäder som ska leva, det ska hela landet göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om