"Kompis på rasten" ger resultat

Det som började i liten skala för några år sedan utökades för drygt tre terminer sedan till en medveten satsning på rastverksamheten på Skogshagaskolan.
- Vi valde att satsa både pengar och personal på just rasterna, säger fritidspedagog Anna Engström.

Anna Engström är en av fritidspedagogerna som är ute mycket på rasterna. Eleverna Altina Dobraj, Lea Fiebig och Nova Andersson passar på att låna snöleksaker denna härliga vinterdag.

Anna Engström är en av fritidspedagogerna som är ute mycket på rasterna. Eleverna Altina Dobraj, Lea Fiebig och Nova Andersson passar på att låna snöleksaker denna härliga vinterdag.

Foto:

Västervik2015-02-11 08:37


Satsningen, inom befintlig budget och med den personal som finns, har visat sig vara väl investerade pengar. Och tid.
- När vi fritidspedagoger fick mer schemalagd tid ute blev det ju förstås mindre tid inne i klassrummet. Men än så länge tycker nog alla att det har varit värt det. Det är lugnare nu när eleverna kommer in från rasten, vilket skapar bättre stämning och även gör att det går fortare att komma igång med skolarbetet.

Nystart
Den stora vinsten i projektet "Kompis på rasten" är att ingen ska behöva känna sig ensam eller sysslolös.
- För kanske tre år sedan var det de äldre eleverna som ansvarade för att låna ut saker till de yngre. En del hade också med sig saker hemifrån. Då blev det ibland problem eftersom sakerna kunde användas för att utesluta andra som inte hade "rätt" saker. Det hände också att något blev stulet eller gick sönder.
- Efter sommaren 2013 gjorde vi en nystart, en satsning där vi köpte in saker till rasten som skulle finnas i "låneboden". Vi gjorde även om våra scheman så att det alltid är en fritidspedagog som ansvarar för låneboden och en fritidspedagog som är ute och har en planerad aktivitet med eleverna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om