För tre år sedan flyttade frisöreleverna från Stora torget till större och mer ändamålsenliga lokaler på Västerviks gymnasium. Salongen Saxcess fungerar nästan som en helt vanlig frisörsalong, med ”riktiga” kunder som beställer klippningar, permanenter eller färgningar.
Linnéa Svahn går sista året på Hantverksprogrammet inriktning frisör.
– Jag har nog alltid velat bli frisör, säger hon medan hon vant penslar hårslingor som ska färgas i en kall grå ton.
Tränar på egna kunder
Lena Ziegenbein är yrkeslärare. Hon berättar att utbildningen tar in åtta elever varje läsår, ett antal man bestämde sig för efter att ha undersökt hur många elever de lokala frisörerna kan ta emot när det gäller APL-platser, ”Arbetsplatsförlagt lärande”.
– Under första året är eleverna ute en vecka på hösten och två på våren. Under tvåan och trean är de hos en frisör en dag i veckan under fyra terminer.
Under lektionstid lär sig eleverna yrkets grunder, resten ska de lära sig på sin APL.
– Vi stämmer av med frisörerna, och är det något som fattas kompletterar vi med lämpliga kundpass i vår egen salong. Här kan eleverna ta emot kunder efter halva sin utbildning. Egentligen redan under ettan då de kan göra tvätt, inpackningar och styling.
Vad är det för ett yrke eleverna utbildar sig till?
– Mötet och kommunikationen med kunden är en väldigt stor del av frisöryrket. Det är i allra högsta grad ett serviceyrke, ett mycket kreativt sådant. En stor skillnad mot när jag utbildade mig för 30 år sedan är att du måste marknadsföra dig på ett helt annat sätt idag. Det är hård konkurrens, säger Lena Ziegenbein.
Trendspaning
Moa Hultberg, även hon tredjeårselev, färgar håret på en egen kund under tiden hon ger exempel på mode och trender.
– Babybangs, alltså korta luggar, är inne. När det gäller frisyrer ska de gärna se ofixade ut, fast du egentligen lagt mycket tid på att få lockarna att stå åt lite olika håll.
–”Dammiga” rosa färger, men även varma mörkröda toner är poppis nu.
– Eller slingor i ljusa nyanser – och så grått förstås. Ombre och sombre är också populärt, tillägger Linnéa Svahn.
Sammanfattningsvis kan man kanske säga: nappa på trender, följ modet – eller var dig själv. Det är allra hetast just nu.