Det var efter en höftledsoperation den andra november 2017 som en patient fick besvär med att sköta magen och urinera. Den nionde november åkte patienten till akutmottagningen där man satte en kateter, patienten fick sedan åka hem med information om att åka till urologen dagen efter. Senare på natten fick patienten på nytt söka vård på akutmottagningen då kateterpåsen var full, där blev patienten väl omhändertagen av personal som visade hur man tömde urinpåsen. Patienten var trött och hade värk, men detta ska läkaren inte ha tagit hänsyn till utan patienten skickades hem igen. Det gavs heller inte någon information om det fortsatta förloppet eller skickades med nödvändigt material.
Patientens dotter har gjort en anmälan till IVO, som nu har gjort en utredning.
Enligt IVO står det inte beskrivet i patientens journal angående vilken information som patienten har fått om den nyinsatta katetern och fortsatt skötsel av denna. Vårdgivaren har därmed brustit i att uppfylla kravet att ge patienten anpassad information.