Kulturkrock gör att fler kuggas: "Statistiken blir missvisande"

När nyanlända vill förnya sitt körkort i Sverige uppstår en kulturkrock som leder till fler underkända uppkörningar och teoriprov. Tomas Monell som driver Västerviks Trafikskola anser att det beror på ett systemfel.

Tomas Monell på Västerviks Trafikskola. Foto: Anders Sjögren

Tomas Monell på Västerviks Trafikskola. Foto: Anders Sjögren

Foto:

Västervik2017-02-25 13:10

Statistik från Trafikverket visar att antalet underkända uppkörningar och teoriprov har ökat kraftigt i Småland de senaste åren. Förra året underkändes mer än hälften av både förarproven och teoriproven.

På Västerviks Trafikskola ser statistiken bättre ut. Av kunskapsproven godkändes 75 procent vid första försöket. Motsvarande siffra för körprov var 69 procent.

Många av eleverna är nyanlända personer, som måste ta körkort på nytt om de kommer från länder utanför EU.

- Deras gamla körkort är giltigt i ett år efter att de har blivit folkbokförda i Sverige, därefter måste de ta ett nytt, säger Tomas Monell.

Genväg till körkortet

Problemet enligt honom är att många har för bråttom med att ta sitt körkort. Istället för att ta körlektioner bokar de uppkörning och teoriprov direkt.

- Det slutar med att de får göra proven gång på gång, för de klarar det inte första gången. Det gör att vi får en statistik som blir väldigt missvisande.

För det har inte blivit svårare att ta körkort, det är Tomas Monell övertygad om.

- Tvärt om. Det har nog aldrig varit så lätt att ta körkort som idag.

Varför har det blivit lättare?

- Det finns så många teoretiska hjälpmedel som går att anpassa efter varje enskild elev. Den digitala tekniken gör att man kan komma åt kunskapen var man än befinner sig.

Att många väljer att ta en genväg till körkortet tror Tomas Monell att det finns flera anledningar till.

- Naturligtvis finns det en ekonomisk aspekt, det kostar ju pengar att ta körkort. Sedan tror jag det finns ett misstroende gentemot systemet.

"Systemfel"

Flera gånger i veckan kommer personer till trafikskolan och vill övningsköra direkt. När de kommer till insikt om att det inte går bokar de in sig på bara några få körlektioner, för att sedan gå direkt vidare till proven.

- Elever överlag tror att de har kunskapen som behövs, när de egentligen är så långt ifrån målbilden man kan komma, säger Tomas Monell.

- I normala fall har vi en kursplan som vi följer för varje person, då räcker det inte med två körlektioner. Dessutom blir det dyrare i längden, när man kuggar på prov efter prov.

Tomas Monell anser att utvecklingen beror på ett systemfel.

- Felet är att det krävs ingen kunskap för att komma till prov. Risken med det är att man till slut slinker igenom och får körkort trots att man inte borde få det.

Trafikskolan jobbar enbart med utbildning, medan Trafikverket är den myndighet som genomför proven.

- Det går åt otroligt mycket körprov just nu. Det kommer folk hit från Stockolm, Göteborg och Malmö för att de ser att det är kortare köer här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om