Kund vinner tvist mot bilföretag

En missnöjd kund i Västervik anmälde ett bilföretag i Växjö till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nu rekommenderar nämnden att bolaget går kundens krav till mötes.

Västervik2018-02-20 09:20

Bilen, en Volvo V50 som kostade 24 900, hade funnits ute i en månad på Blocket när en kvinna i Västervik bestämde sig för att köpa den. Den 11 augusti 2017 ringde hon till bilföretaget för att kolla att bilen var bra och att kamremmen eller kamkedjan var bytt på den, vilket företaget bekräftade att den var. Det var lite oklart om det fanns någon servicebok och hon ringde därför tillbaka igen den 15 augusti för att höra om företaget hittat den. Bilföretaget uppgav då att det fanns en servicebok, vilket kvinnan litade på och betalade handpenningen. Hennes pappa ringde också för att fråga om servicebok fanns, men tyvärr efter att hon betalat. Företaget uppgav till hennes pappa att servicebok saknades och att det var därför bilen var så billig.

Begär tillbaka handpenning

Kvinnan ville inte köpa en bil utan servicebok. Hon ifrågasätter också att företaget skulle ha förlorat pengar på att hålla bilen åt henne i några timmar, när bilen redan legat ute i en månad utan några köpare.

Nu begär kvinnan att få tillbaka de 2 000 kronor hon lagt i handpenning på bilen.

Bilföretaget har motsatt sig kravet. Enligt dem fick kvinnan information vid det första telefonsamtalet om att servicebok saknades. Företaget uppger att de gick med på att reservera bilen under förutsättning att hon betalade handpenning, vilket hon gjorde.

- Hon återkom sedan och meddelade att hon ångrat sig utan att ange någon anledning, enligt företaget.

ARN:s rekommendation

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har tittat närmare på fallet och rekommenderar nu företaget att betala tillbaka de 2 000 kronor som kvinnan lagt i handpenning. De hänvisar till konsumentköplagen, där det framgår att en köpare har rätt att avbeställa en vara innan den har avlämnats. Säljaren har då inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning.

Bilföretaget har i det här fallet inte bevisat att företaget haft några särskilda kostnader eller att de har rätt till ersättning av kunden.

- Företaget har därmed inte bevisat att det har rätt att behålla handpenningen eller någon del av denna och ska därmed rekommenderas att betala tillbaka 2 000 kronor, skriver ARN.

Beslutet kan inte överklagas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om