– Vi representerar människor som kan ha fått en skada i trafiken, en olycka eller av polio. Många av dem kan efter rehabilitering gå tillbaka och arbeta deltid, berättar förbundets kanslichef Agneta Rönnqvist.
Det betyder begränsade inkomster, men också att en bil kan vara viktig för att kunna pendla till och från jobbet. Alternativet har hittills varit en mindre bil, inte sällan en begagnad bil, som anpassats med hjälp av bilstödet. 1 januari 2017 trädde nya regler i kraft. Det tog knappt ett halvår så fick förbundet signaler om att lagen inte alls föll ut som man väntat sig.
– Handläggningstiderna blev längre, och våra medlemmar anvisades att köpa större och dyrare bilar, säger förbundsordförande Marina Carlsson.
Tidigare kunde ett bilköp ligga på 200 000 kronor. Nu blev kostnaden istället ofta uppemot 500 000 – 600 000 kronor. För att hålla nere anpassningskostnaderna anvisades man att köpa minibussar. Utöver det dyrare inköpspriset, innebär det högre driftskostnader. Bilar drar mer bränsle och kostar mer att försäkra. Från och med den första juli kommer ytterligare en pålaga – en straffbeskattning på bränsletörstiga bilar. Det så kallade bonus-malussystemet.
– Det går på tvärs med det övriga miljötänkandet i samhället att hänvisa till de här bilarna, säger Agneta Rönnqvist.
Hon ser problemen med det nya bilstödet delvis som en klass- och jämställdhetsfråga. Det blir svårare för deltidsarbetande kvinnor med låg inkomst att äga en anpassad bil.
Förbundsordförande Marina Carlsson ser också en risk för att personer med funktionshinder av kostnadsskäl väljer bort anpassningar:
– Det kan leda till att de drabbas av nya olyckor.
Tidigare i våras arrangerade förbundet en paneldiskussion om hur det nya bilstödet fungerar. Försäkringskassan tackade nej till att delta.
– Man hänvisade till att det var en fråga för lagstiftarna, säger Agneta Rönnqvist.
En representant för lagstiftarna, det vill säga riksdagen, deltog i diskussionen. Svaret från Mikael Dahlqvist (S), ledamot i socialutskottet, var att det här inte alls var intentionerna när man stiftade lagen.
– Han lovade att ta med sig frågorna till riksdagen och departementet, säger Agneta Rönnqvist.
Ulrik Alvarsson