Igår berättade vi att Länsförsäkringar i sista stund trodde sig ha avvärjt ett fel som skulle leda till kunder med autogiro skullle få dubbla dragningar. Kunderna hade fått aviseringar om de dubbla dragningarna, men på tisdagsförmiddagen trodde Länsförsäkringar att man hittat felet i systemet.
I ett mejl berättar Nils-Gunnar Thomsson, affärsområdeschef Försäkring, att felet inte var så enkelt avhjälpt. Sent på tisdagskvällen ska komplikationer ha uppstått.
– Det innebar att dubbla dragningar ändå gjordes från våra försäkringskunder konton idag. Vi är naturligtvis otroligt ledsna över detta, uppger Thomsson.
Försäkringsbolaget uppger att en återbetalning till kunderna ska göras redan dagen efter den 2 november.
När vi talar med honom på onsdagsförmiddagen säger han att arbetet just nu helt är inriktat på att hålla kunderna så skadelösa som möjligt, och se till att pengarna betalas tillbaka.
Nils-Gunnar Thomsson kan inte säga exakt vad det var som orsakade felet.
– Vi kommer att ta reda på vad som är rotorsaken, men just nu ligger fokus helt på kunderna.
Det är privatkunder med autogiro som drabbats. Däremot ska företags- och lantbrukskunder vara förskonade. Felet har drabbat Länsförsäkringar i hela landet.
– Av privatkunderna är det ungefär en tredjedel som valt autogiro som betallösning.
Hur stor är risken att något liknande ska inträffa nästa månad?
– Risken ska vara försvinnande liten. Vi har stabila system, och det här ska bara fungera, svarar Nils-Gunnar Thomsson.