Ledande varumärken suger ut U-länder

Författaren Moa Kärnstrand gästade Gamleby Folkhögskola och föreläste om klädindustrin som gör några få människor enormt rika medan de flesta andra lever i misär.
Handel med kläder omfattar 27 000 miljarder årligen.

Urban Henriksson och Kerstin Merkel, lärare på Gamleby Folkhögskola.

Urban Henriksson och Kerstin Merkel, lärare på Gamleby Folkhögskola.

Foto:

Västervik2017-09-26 10:00

Det är ofantliga summor som dagens klädindustri omfattar. År 2016 var det två procent av världens BNP (Brutto National Produkt).

Det berättar Moa Kärnstrand, medförfattare till boken Modeslav i måndags vid en föreläsning på Gamleby Folkhögskola.

Det svenska klädföretaget Hennes & Mauritz är en av de bolagen som gör enorma vinster.

Moa Kärnstrand berättar att drivkraften för bolagen är att göra så stora vinster som möjligt på bekostnad av människor och miljö i utvecklingsländer.

Tidigare köpte H&M upp sina kläder i Indien och Kina. Nu har de länderna fått upp ögonen för miljöproblemen som skapas vid klädtillverkningen samt mänskliga rättigheter. Nu köper HM kläder i nyöppnade fabriker i Burma och Etiopien som än så länge inte ställer hårda krav på miljöpåverkan och mänskliga rättigheter.

Hon berättar att fortfarande tillverkas mycket kläder i Bangladesh.

De senaste 30 åren har reallöneutvecklingen varit 30 kronor för en anställd i klädindustrin. De anställda får hyra en rum av företaget på några kvadrat meter där de får rum med en säng och ett litet bord. Utanför rummet samsas de med många fler familjer i ett rum som är kombinerat, kök, toa och tvättstuga. Det är vidriga förhållanden.

Hälften går till butiken

Moa Kärnstrand har studerat de stora klädföretagen länge för kunna visa hur snedvridet det är mellan den rika och den fattiga världen då det gäller klädtillverkningen.

Om en tröja kostar 100 kronor, får bomullsplockaren fyra öre, sömmerskan får 50 öre, fabriken får 11 kronor, varumärket får 32 kronor och butiken 50 kronor.

Urban Henriksson och Kerstin Merkel jobbar som lärare vid Gamleby Folkhögskola. De berättar varför de har bjudit in Moa Kärnstrand som föreläsare.

Det är viktigt att vi tänker på vad vi köper. Det handlar om vilka fotavtryck vår generation lämnar efter sig till nästa, säger Urban.

Kerstin beskriver hur vi konsumenter ska handla smartare.

Kostar en tröja 49 kronor, köp den inte. Titta sedan på vart ifrån plagget kommer ifrån. Köp inte plagg som kommer från asiatiska länder som producerar kläder billigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om