Enligt Nina Lundström skulle en satsning på Höghastighetsbana genom Sverige vara förkastligt och en kapitalförstöring.
Istället vill Liberalerna se en satsning på det mindre trafiknätet.
- Tjustbanan-och Stångådalsbanan är två intressanta tågbanor som man skulle kunna elektrifiera. Det skulle bli bättre ur miljösynpunkt och hastigheten skulle kunna öka, säger Nina Lundström.
Den 19 juni ska riksdagen fatta beslut om det blir en satsning på höghastighetsbana genom landet. Kostnaden för den är 333 miljarder kronor. Totalt finns det 622 miljarder avsatta av regeringen till att förbättra infrastrukturen.
- Vi säger nej till en satsning på höghastighetsbana för den är redan nu underfinansierad och utesluter andra förbättringsprojekt i landet.
Västervik intressant
Hon tycker att Västervik har en intressant infrastruktur, där hamnen kan vara ett nav.
- Här finns en möjlighet i hamn, väg och järnväg i båda riktningarna. Här sammanfaller hamnverksamheten med både järnväg och vägar.
Kommer Liberalerna att arbeta för att just Västervik ska få mer pengar till infrastrukturen?
- Just nu besöker jag många regioner för att skapa mig en bild. Jag vill förstå hur staten ska använda sina pengar på bästa och klimatsmarta sättet.
Med klimatsmarta transporter menar Nina Lundström elektrifierade tåg, eldrivna eller fossilbränslefria fordon.
- Det handlar inte om att kapa mobiliteten utan att skapa möjligheter för andra typer av klimatsmarta transporter. För Västervik främjar det en större arbetsmarknadsregion.
- Som grön liberal är jag glad över att frågan om grönt drivmedel ligger högt upp på dagordningen och att man ändå väljer att satsa på mobiliteten utan fossilbränsle, säger Sverker Thorén, liberal från Västervik.