Livsfarliga hastigheter

VĂ€g 35 slingrar sig fram i granskogen mellan Överum och Åtvidaberg. VĂ€gen Ă€r smal, krokig och backig och saknar viltstĂ€ngsel, trots det hĂ„ller mĂ„nga bilister höga farter. MotormĂ€nnens lokalklubb i VĂ€stervik har tidigare reagerat pĂ„ detta och i fredags eftermiddag gjorde man en "temperaturmĂ€tning", en hastighetskontroll pĂ„ en strĂ€cka av vĂ€gen.

Satsa pĂ„ vĂ€g 35, bygg om den till 2:1 menar Bengt Erik Nilsson.Foto: Åsa Thaberman

Satsa pĂ„ vĂ€g 35, bygg om den till 2:1 menar Bengt Erik Nilsson.Foto: Åsa Thaberman

Foto:

VĂ€stervik2016-10-17 08:43

Mellan klockan 15-17 i fredags stod MotormÀnnens representant Bengt-Erik Nilsson pÄ vÀg 35 i höjd med Möckelhult och mÀtte farten. Resultaten av mÀtningen Àr inte roliga. Endast en fjÀrdedel av bilarna som passerade höll fartbegrÀnsningen pÄ 70 km/h, en tredjedel av bilarna körde mer Àn tio kilometer för fort, hastighetsrekordet lÄg pÄ 105 km/h pÄ en 70-strÀcka.

- Vi har moderna bilar, det upplevs inte som farligt om man kör för fort, det Àr egentligen konstigt att det inte hÀnder mer, sÀger Bengt-Erik Nilsson och tillÀgger att han tror att det Àr svÄrt att Àndra pÄ folks beteenden.

Djur pÄ vÀgen

MotormÀnnens riksförbund har gjort flera mÀtningar pÄ vÀg 35 och mÀtningarna visar ungefÀr det samma som nu, det Àr farliga hastigheter pÄ vÀgen.

- LÀgg till mörker och regn pÄ det, hur roligt Àr det? Det Àr mycket djur pÄ vÀgen ocksÄ, dovhjortar ökar till exempel mycket nu, menar Bengt-Erik Nilsson.

De boende vid vÀgen upplever ocksÄ de höga hastigheterna som obehagliga, att hÀmta posten kan vara förenat med livsfara om tvÄ bilar passerar samtidigt.

Bygg 2:1

Lösningen pÄ problemet Àr att bygga en 2:1 vÀg, som man gjort pÄ E22. Bengt-Erik Nilsson och MotormÀnnens riksförbund har skrivit till Trafikverket för att belysa problemet. Trafikverket i sin tur tycker inte att det Àr sÄ mycket trafik pÄ vÀg 35 att det Àr nödvÀndigt.

- Folk vÀljer andra vÀgar för att för att slippa Äka pÄ vÀg 35, den Àr sÄ erbarmlig! Det Àr en riksvÀg, inte nÄgon bondvÀg, rasar Bengt-Erik Nilsson.

Skulle fartkameror kunna hjÀlpa nÄgot?

- Jag kallar dem "plÄtpoliser", men visst, de kan hjÀlpa lite. Problemet med fartkameror Àr att en del saktar in för mycket, trafiken blir ryckig och det Àr inte bra ur trafiksÀkerhets eller miljösynpunkt. Det Àr en nödlösning.

- Bygg 2:1, det skulle spara liv och det skulle spara tid och pengar!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om