Riktigt så mycket är inte flygeln i Sankt Petri värd. Den är byggd 1929 av Steinway & Sons och har således några år på nacken. Men värdet är ändå väldigt högt och en renovering som kommer att gå på runt 200 000 kronor är väl värd för ett instrument som kommer att hålla många år till.
Det är robusta pjäser. Det menar Jonas Svensson. Han är pianotekniker från Åseda där han tillsammans med sin fru driver Smålands klaververkstad. Flyglar och pianon är vardagsmat för honom, som bland annat utbildat sig på Steinway Academy och jobbat hos generalagenturen för instrumenten i Köpenhamn.
På tal om utbildning, den här dagen är tre studenter från Oskarshamns folkhögskola med i kyrkan. Merlijn Bakkum, Johan Wendt och Nils Boström är tre av fem studenter i sin årskurs som läser på pianoteknikerutbildning, den enda utbildningen i sitt slag i Sverige kan tilläggas. Början på utbildningen var väldigt tuff berättar de, mycket kunskap ska in i huvudet och händerna på bara två år. Sedan väntar arbetslivet.
– Man börjar ju från noll och ska vara helt klar på kort tid, det är tufft, säger Jonas Svensson, som själv undervisar på skolan.
De fyra hamrar på flygelns ben som till slut lossnar och monteras bort. De sliter i trädelar, plastar in hela ekipaget, paketerar och ställer till slut flygeln på högkant i en slags trävagga inför transporten. Det är ett inte helt försiktigt arbete på något som är så pass dyrbart och som för övrigt väger över 300 kilo. Det stånkas lite när flygeln ska resas på högkan.
– Ibland måste man ta i lite. Den ska lackeras om i Polen. Sedan ska den tillbaka igen för en fullständig genomgång. Vi ska byta ut strängarna, plocka ur järnramen och reparerar resonansbotten, bland annat, säger Jonas Svensson.
Under tiden som flygeln renoveras får organisten Peter Alrikssons Blütnerflygel från 1876 vara stand in i kyrkan. Det är alls ingen dålig ersättare, konstaterar Jonas Svensson. Han passar på att undervisa sina studenter lite, Blütnerflyglar har patentlösningar som man inte ser någon annanstans. Det kan vara lite krångligare, visar det sig, bland annat eftersom instruktionerna för reparation och nedmontering är på tyska.
Efter renoveringen kommer flygeln att återvända till Sankt Petri kyrka för att nyttjas många år till, får vi hoppas.