Hultsfreds flygplats har dragit ner på den tidigare verksamheten beroende på att det är väldigt dyrt att driva en flygplats.
– Ingen blir rik på att driva en flygplats. Det är för stora kostnader och landningsavgifterna täcker inte utgifterna, säger Inge Hyckenberg.
På Hultsfredsflygplats har man lagt inflygningsutrustningen i malpåse på grund av för höga kostnader.
– En investering på 3,6 miljoner kronor.
Han ställer sig frågan varför Västerviks kommun väljer att investera drygt 10 miljoner kronor i en förlängning av Mommehåls flygplats.
– Hultsfreds flygplats är till salu för 12 miljoner kronor. Då får man en fullt utrustad instrumentflygplats som kan ta ner plan året om, skog, hangarer och all annan utrustning.
Dessutom fungerar den flygplatsen året om och även i dåligt väder, vilket Mommehåls flygplats inte skulle kunna erbjuda även efter det att flygplatsen blivit förlängd.
Bra läge
Inge Hyckenberg förstår heller inte varför politikerna i Västervik för fram argumentet ambulansflyg.
– Hultsfred ligger i den så kallade luftledningen. Det innebär att flygtiden minskar betydligt när man kan flyga i den zonen. En sjuktransport till Malmö/Lund tar inte längre tid från Hultsfred än vad den gör från Västervik, även om det ingår 35 minuters bilresa mellan Västervik och Hultsfred. Den totala restiden är densamma.
Landstinget ställer också flera krav på en landningsbana för att den ska kunna ta emot ambulansflyg.
– De säkerhetskrav som landstinget ställer kostar också pengar, säger Inge Hyckenberg.