Nu är det snart tio år sedan mopedkörkortet infördes. Sedan dess har 779 personer dött eller blivit allvarligt skadade i mopedolyckor i Sverige. Det visar siffror som försäkringsbolaget IF sammanställt från Transportstyrelsens statistik och från polisen, samt även sedan 2016 från akutsjukhusen.
Siffrorna går både upp och ner under de snart tio åren men det finns en vikande trend och antalet allvarligt skadade i mopedolyckor har minskat under perioden. Men trots det är det just mopeder som skadar flest unga i trafiken, också på grund av att det är ett av de motorfordonsslag man faktiskt får framföra i trafiken i ung ålder.
I cirka hälften av de olyckorna var föraren mellan 15 och 17 år. 70 procent av olyckorna är singelolyckor och halt väglag och andra vägfaktorer är en bidragande orsak. Att köra för fort ökar risken för olyckor. Polisen uppskattar att ungefär hälften av de mopeder som säljs via internetsajter är trimmade. Det är inte ett brott att köpa dem, de blir först olagliga när de framförs.
– Tyvärr är det alltför många föräldrar som ovetandes om konsekvenserna låter sina ungdomar köra betydligt fortare än vad hastighetsbegränsningen tillåter, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsexpert på If.
Man kan som förälder få dagsböter, en varning eller faktiskt bli av med körkortet. Ungdomarna riskerar att dömas till dagsböter, få sitt moppekort indraget i ett halvår eller få indraget körkortstillstånd för bil.
Män är överrepresenterade i olycksstatistiken. Av länets 263 mopedolyckor stod männen för 190.
Peter Helge på räddningstjänsten i Västerviks kommun säger att hans känsla är att olyckorna minskat.
– Men det går också lite upp och ner. Det beror på vad som är inne att köra, ibland är det epatraktorer, ibland är det moped, säger han.
Han tror att olyckorna minskat något i kommunen sedan körkortet infördes.
– Utbildningen hjälper till och i alla fall höjer medvetenheten om de risker som finns med att köra vårdslöst eller för fort.
Ibland brister också omdömet.
– Ibland ligger man för nära fordonet framför, det är ganska vanligt. Då hinner man inte stanna om fordonet framför gör det. Och ofta har man inte mycket skydd, hjälm är livsviktigt i det här. Vi manar till förnuft, försiktighet och att ha hjälm, det är A och O.