I brevet som de båda båtägarna har skickat till Västerviks kommun undrar de varför båtägarna som har sina fritidsbåtar liggande där, bjöds in till ett möte om utvecklingen av Fiskarehamnen. De hade flera frågor som de ville lyfta men nu känner de att de förvägrats säga sin mening.
- Är det att anse att Fiskarehamnen ska stå tom på båtar under elva månader om året. Är det självklart att även Fiskarehamnen ska drivas i privat regi?
Vid ett möte den första november bjöds båtägare in till ett informationsmöte, men då fanns det inga planer klara. Nu är planerna klara och nu tas frågan upp på kommunfullmäktige, utan att vi fått yttrat oss. Nästa möte är den 20 mars.
- Vårt förslag är att mötet tidigareläggs till den 14 februari så vi kan lägga fram våra argument.
Broöppning
Brevskrivarna i ifrågasätter också riktigheten i att öppna bron till Stora strömmen fem gånger per dag.
-Hur ser miljö, riks-och konsekvensanalysen ut över det förändrade broöppningsfrekvensen?
Man undrar också vad räddningstjänsten, hemtjänst, vårdpersonal som kallas till andra sidan bron akut, ser på förslaget.
De båda undrar också hur trafiksituationen kommer att se ut i Västerviks centrum när bron öppnas vid så många tillfällen.
- Skärgårdstrafiken fick flytta ut från Fiskarehamnen med motiveringen att det krävde för många broöppningar att ha båtarna liggande där. Vad har ändrats sedan dess, skriver de båda.